Capçalera grossa

Nova Conca

Dimecres, 15 d'agost de 2018


Francesc Marco-Palau

Francesc Marco-Palau

Col·laborador del setmanari Nova Conca


Diumenge, 11.2.2018 12:30h

Al volant?


Comentaris Cap comentari    
   
Dolent Fluix Bo Molt bo Fabulós
carregant Carregant




Etiquetes
09/02/2018

Sempre passa el mateix. Cada setmana la mateixa història. Sembla que no n’aprendrem mai.

 I no, no parlo com en altres articles dels insults a les graderies de bona part dels camps de futbol de primera divisió, també de les altres categories i fins i tot de les etapes formatives dels esportistes, que haurien de ser l’exemple de la noblesa personal i dels valors del joc en equip.

No parlo, tampoc, com he fet altres vegades, de les parets guixades, dels cartells publicitaris amuntegats en piles, uns sobre els altres, esborrant-se pel poder del sol, tampoc de llambordes que ballen quan les trepitges ni de la mania que tenen alguns de llençar xiclets per voreres, esperant que algun desafortunat les trepitgi.

Avui vull fer referència a un fet encara més tràgic i lamentable, el dels accidents de trànsit. Aquesta setmana hem tingut la notícia, novament, de la N-340. Podria haver estat a qualsevol altre lloc, i això no li hauria pas tret gravetat. Però va ser a les nostres comarques i això encara ens marca més. Cada any ens parlen de les xifres d’accidents, i cada any continent produint-se incidents a la carretera. Ja seria hora de començar a dir prou.

Quants anuncis televisius cal fer més perquè els conductors comencin a prendre consciència de la situació? Quants espots radiofònics són necessaris perquè la gent entengui que no cal córrer? I encara més clar: quants anys fa que es fan aquestes campanyes publicitàries i continua morint gent a les carreteres?

Aquí hi ha diferents elements sobre els quals hauríem de reflexionar.

Els cotxes. Sabem que els cotxes tenen la capacitat de fregar velocitats que no estan permeses a les carreteres del nostre país (ho estan en algun altre lloc?). Per què els fabricants del sector automobilístic els construeixen així, doncs? Per què tenim cotxes que superen els 120-140 quilòmetres per hora? D’acord, una excepció: seria convenient que els fabricants de vehicles permetessin que aquest límit pogués ser superat per les ambulàncies i els cotxes de bombers. 
La pressa. Deixem el cas dels equips d’emergència i tornem a la majoria de vehicles que trobem a la carretera. Quantes vegades aneu conduint de forma normal i us avança un cotxe a una velocitat estratosfèrica? Quina pressa té? Per què ho fa? Què hi guanya? Segurament respondria que arribarà abans. (Arribarà viu?). I què hi guanyen arribant abans? Tan important és el que s’hagi de fer en el lloc de destí? És crucial? Bé, d’acord, tot pot ser i sempre hi ha moments clau. Imaginem-nos que realment vol arribar abans per algun motiu justificat... Si voleu arribar abans, per què no us desperteu abans? Si voleu despertar-vos aviat, per què no aneu a dormir més d’hora? Per què no tanqueu la tele mitja hora abans?

Els conductors. Què li passa a la gent quan agafa el volant? Per què molts conductors es transformen i comencen a fer imprudències gravíssimes tot i saber que està mal fet? Per què la gent, en lloc de pensar que una cosa està ben feta o està mal feta, pensa primer quants punts del carnet de conduir té i, si en té bastants, creu que tampoc és greu si n’hi traguessin uns quants? Allò greu no és perdre punts en un carnet, que és un artifici humà que ens vam inventar fa uns anys, sinó que el fet en si deu posar en perill alguna cosa. 

La quotidianitat. I això serveix per a les autopistes, per a les carreteres habituals però també per als carrers dels nostres pobles i ciutats. Quants semàfors passem en vermell? Quantes vegades algú aprofita el moment dubitatiu del canvi de color del semàfor per prémer l’accelerador abans que es posi vermell? Per què cada dia veiem gent conduint rapidíssim per dins d’un nucli urbà?

És imprescindible respondre els whatsapps des del volant? No podem esperar-nos que estiguem estacionats? Cal respondre aquella trucada? Per què no entenem que conduir és una cosa molt seriosa? 

I un altre dia parlarem d’un altre dels factors clau. Les infraestructures. Tan complicat és invertir en el benestar comú i arreglar els punts negres? Per què no es compleixen els pressupostos assignats? Per què no se n’estableixen de nous? 
A què estem jugant?


Lectures 386 lectures   comentari Cap comentari   Enviar article Envia
  • La Tafanera
  • Technorati
  • Delicious
  • Facebook
  • Twitter
  • Google




Comentaris


No hi ha cap comentari




Comenta

El comentari s'ha enviat correctament

  Previsualitza

La direcció de Nova Conca es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.
Signi amb el seu nom i no suplanti identitats. La IP dels usuaris queda registrada.
publicitat


publicitat


publicitat

giny

Entrevista

“Serà una edició més consolidada, amb més projecció nacional i internacional”

Pau Estrem Productor, gestor cultural i director del Danseu Festival

“Serà una edició més  consolidada, amb més projecció nacional i internacional”

Vídeos

Categories

giny

En paper

giny

giny

giny

Enllaços

Butlletí

Si vols rebre per correu electrònic els titulars, apunta-t'hi

Correu electrònic
     
avís legal
En compliment de la Llei de Serveis de la Societat de la Informació i de Comerç Electrònic i de la Llei Orgànica de Protecció de Dades us informem que si no desitgeu continuar rebent el nostre butlletí informatiu, us podeu donar de baixa de la nostra base de dades a través d'aquest formulari.


Un projecte de:
Premsa comarcal


Amb la col·laboració de:
Fundació Lluís Carulla



Amb el suport de:
Generalitat de Catalunya