“Formar part de l’equip que va fer l’ampliació i nova presentació del Museu de Poblet ha estat una gran sort”

Damià Amorós Albareda Guia i col·laborador del Museu de Poblet

Comarques

“Formar part de l’equip que va fer l’ampliació i nova  presentació del Museu de  Poblet ha estat una gran sort”
“Formar part de l’equip que va fer l’ampliació i nova presentació del Museu de Poblet ha estat una gran sort”

Damià Amorós i Albareda, a banda de l’important paper que du a terme al Museu de Poblet, és graduat en Història de l’Art i màster en Gestió del Patrimoni Cultural i Museografia per la Universitat de Barcelona, i ha sigut comissari de l’exposició “Grau Garriga” a Sarral, de l’Any Nogué a Santa Coloma de Queralt i del 2017 Any Alabastre Sarral, entre moltes d’altres activitats. Vostè és un gran amant de la història, i quan se’l sent, es nota que ho viu.

 

Què representa poder estar en aquest Museu de Poblet?
Treballar al monestir de Poblet, mostrant un dels pocs conjunts monàstics de l’Estat patrimoni de la humanitat, és un privilegi.


La tasca principal és la de guia, però poder formar part de l’equip que va fer l’ampliació i nova presentació del Museu de Poblet ha estat una gran sort.


Com valoraria els treballs que s’han fet al Museu, i què aportarà als visitants?
Tots els museus del món, cada 10, 15 o 20 anys necessiten posar-se al dia. A Poblet, juntament amb el nou Centre de Visitants, la reformulació de les visites al monument i les diferents accions dins del Projecte Cosmos, hem ampliat el museu amb dues sales noves i presentat peces mai vistes fins ara. La majoria restaurades gràcies a la Unitat de Conservació i Restauració de la Diputació de Tarragona a Tortosa.


Quina és la seva principal tasca, aquí al Museu de Poblet?
El meu paper a Poblet és el de guia i col·laborador del Museu. Això significa presentar el conjunt als nostres visitants, a més de gestionar tot allò relacionat amb el Museu.


Quina importància juga la restauració dintre les seves tasques i les del Museu en el dia a dia?
Amb una col·lecció tan gran i important com la del monestir i museu de Poblet és vital disposar d’un programa de conservació preventiva, allò que fem al voltant de l’obra per millorar les seves condicions, i un de restauració.


Aquest últim, vital per a la supervivència de les col·leccions, el realitzem amb la col·laboració d’entitats públiques i privades a més d’accions de mecenatge per finançar-les. Com hem dit abans, també cal reconèixer la feina que ha fet i segueix fent la Unitat de Conservació i Restauració de la Diputació de Tarragona a Tortosa, amb un equip extraordinari i uns potents mitjans.


Quines peces del fons museístic de Poblet destacaria? I té encara marge per créixer més, el Museu?
Les que més poden destacar són les originals de Poblet: restes de les tombes reials, restes arqueològiques, el calze de l’abat Copons, el got de vidre o el Crist d’ivori del segle XVII...


En poc temps hem pogut identificar una quantitat destacada de peces de la col·lecció, com el Calvari de Joan de Joanes, algunes peces d’Andreu Ramírez, o el recentment publicat Sant Bartomeu de Miguel March.


L’estudi de la col·lecció no pot parar, i ja hi ha alguna atribució i estudi a punt de sortir a la llum. 


Sorpreses molt agradables! 


Personalment, té algun projecte en ment? I què representa que l’hagin escollit nou vocal de la secció territorial de museòlegs?
Personalment, a partir del setembre, anunciarem nous projectes! Formar part de l’AMC és formar part del teixit professional dels museòlegs a Catalunya. 


I l’elecció de nou vocal de la secció territorial, tot un honor. Soc encara jove i un novell en aquest sector, però crec que acompanyat dels membres de la secció territorial, podrem fer accions amb la finalitat de millorar les condicions de feina, formació, etc. del sector.