“No podem oblidar que en aquesta professió el factor humà és el més important”

Raquel López Cap de la Policia Local de Montblanc

Montblanc

“No podem oblidar que en aquesta professió el factor humà és el més important”
“No podem oblidar que en aquesta professió el factor humà és el més important”

Des de fa pocs dies, la Policia Local montblanquina compta amb una nova cap, Raquel López, de tracte afable i pròxim. Amb uns objectius clars i amb 18 anys de servei com a policia local, ara ha encetat una nova etapa professional a la capital de la Conca de Barberà. En aquesta entrevista ens en parla.

 

Vostè és la nova cap de la Policia Local de Montblanc. Com arriba a aquesta responsabilitat?
L’Ajuntament de Montblanc va convocar una plaça de sergent de la Policia Local mitjançant concurs d’oposició per a la provisió mitjançant promoció interna, oberta a la resta de policies locals de Catalunya. A aquesta oposició es van presentar caporals i sergents d’altres policies locals, i després de finalitzar tot el procés de selecció vaig ser la candidata que va aprovar. Un cop nomenada sergent i donat que em converteixo en el membre de la plantilla amb major graduació, seguint l’article 26 de la Llei 16/1991, de policies locals, soc nomenada per l’alcalde com a cap de la Policia Local de Montblanc.

 

Quina ha estat fins a l’arribada al lloc la seva trajectòria com a policia local?
Doncs porto 18 anys treballant com a policia local i he estat treballant a les policies locals de Salou, Valls i Mont-roig del Camp. Em vaig formar com a interina a Salou i Valls, per acabar aprovant a la Mont-roig del Camp l’any 2001, coincidint amb la seva creació. Va ser en aquesta policia local que vaig aconseguir la meva professionalització gràcies a la polivalència que s’exigeix a les policies locals petites. L’any 2007-2008 vaig promocionar-me com a caporal i des de llavors vaig estar exercint les funcions que hi corresponen. No obstant, l’any 2011 vaig tornar als meus inicis i vaig demanar una comissió de serveis a la Policia Local de Salou, on vaig estar, entre anades i tornades, al voltant de cinc anys, i on he pogut adquirir experiència a la unitat de nits a l’estiu, així com a la unitat ciclista de proximitat al municipi. Aquest fet em va ajudar a adquirir un gran bagatge en la meva professió, ja que vaig passar per les diferents unitats, que em van aportar un gran coneixement, sobretot en el tracte humà.

 

Quins objectius s’ha marcat com a cap de la Policia Local de Montblanc, i quins són els reptes que ha d’afrontar vostè i el cos en l’àmbit local?
Com a part de la meva oposició em van demanar un projecte de reestructuració i organització de la Policia Local, el qual em va comportar moltes hores de feina i un gran treball de recerca i consultes a altres policies locals i a ciutadans. Un projecte que crec viable per a un municipi com a Montblanc i en què es marquen uns objectius realistes tant a escala interna i externa, amb què es pretén millorar els processos interns i aconseguir la satisfacció del ciutadà i dels treballadors, ja que no podem oblidar que en aquesta professió el factor humà és el més important.  Dins dels objectius externs que m’he fixat és crear una OAC oficina d’atenció al ciutadà) perquè la gent no hagi d’esperar una setmana per realitzar les seves gestions per manca de personal a l’oficina, però per a això caldrà en un futur incrementar la plantilla del cos. Montblanc és un municipi amb molta activitat extraordinària, com festes, concentracions, trobades esportives i culturals, i això fa que pràcticament la meitat de caps de setmana a l’any hi tinguem algun tipus d’activitat. Això ens obliga a tenir molta presència al carrer en aquestes dates assenyalades, per tal de donar resposta als visitants i intentar que els veïns de Montblanc, en la mesura que es pugui, no s’hi vegin greument afectats.

 

Ens obrim a les xarxes socials per donar a conèixer la nostra feina i intentar millorar la proximitat amb el ciutadà, sobretot amb aquelles persones que no tenen una altra forma de fer-nos arribar certa informació. Crearem la carta de serveis al ciutadà perquè coneguin quins són els tràmits i serveis que oferim, i també establirem sistemes de mesura que ens ajudaran en la presa de decisions i a ajustar els objectius a una realitat que socialment és canviant.


Quants agents i persones componen avui dia la Policia Local montblanquina?
En l’actualitat són 11 agents de carrera, 3 agents interins, 1 caporal i 1 sergent, i com a cos administratiu, tenim una administrativa funcionària de carrera. Tampoc podem oblidar que la gestió de la zona blava es realitza des de la Policia Local amb la contractació d’un vigilant a jornada completa i una vigilant a mitja jornada, per tal que es facin càrrec de la zona blava del municipi.

 

Creu que Montblanc és tranquil·la en l’apartat delictiu en relació amb localitats similars? És bona, la coordinació amb els Mossos d’Esquadra?
En l’àmbit delictiu i fent cas de les estadístiques és una població molt tranquil·la, suposo que també gràcies que la feina s’està fent bé i hi ha un treball preventiu realitzat per la Policia Local en coordinació amb els Mossos d’Esquadra. Quant a la coordinació amb Mossos, hi ha un bon traspàs d’informació i coordinació de serveis, ens prestem ajuda mútua per realitzar serveis conjunts com controls, baralles, proximitat, etcètera. Les reunions amb el cap són periòdiques i quan hi ha algun tipus d’informació que ens preocupa de seguida estem en contacte per intentar resoldre-ho de forma conjunta i àgil.

 

Finalment, a banda de la feina, per als qui no la coneguin, qui és i què li agrada a la Raquel López (aficions, etc.)?
Entre les meves aficions tinc el senderisme i la bicicleta de BTT, m’encanta l’aire lliure i sortir a la muntanya a explorar. Fins ara sortia més sovint, i ara amb la meva nova realitat estic més limitada de temps, però confio posar-me aviat al dia de tot i poder tornar a gaudir de la meva afició.