El 3 de maig arriba la Cantata “La llegenda de la princesa i Sant Jordi”, amb 400 alumnes de la comarca

Serà amb els alumnes de cicle mitjà dels centres escolars de la Conca el 3 de maig al Pavelló del Casal Montblanquí a les 11.30 h

Montblanc

El 3 de maig arriba la Cantata “La llegenda de la princesa i Sant Jordi”, amb 400 alumnes de la comarca
El 3 de maig arriba la Cantata “La llegenda de la princesa i Sant Jordi”, amb 400 alumnes de la comarca | Cedida

Va ser el març de 2007 quan va tenir lloc la primera trobada musical de nens de cicle mitjà de les escoles de primària a Montblanc. En aquella, el concert va incloure una primera part amb “Amanida de cançons” de manera que cada escola aportava una peça i una segona part on s’oferia “La cantata de l’espai”, editada per Supermúsics.


El març de 2009 es repetia l’experiència a l’Espluga de Francolí amb la cantata “El petit príncep”, per a cor infantil, narradors i conjunt instrumental, basada en l’obra del mateix nom d’Antoine de Saint-Exupéry, amb poemes de Jordi Enjuanes, música de Ricard Gimeno i l’adaptació del text d’Imma Solé i Anna Valls.


L’abril de 2011 es va representar la cantata “Els nas de nap salven el món” de Debbie Compbell i adaptació de Joan Plaja a Santa Coloma de Queralt. El concert va comptar amb una representació escènica per part dels alumnes i acompanyament instrumental.


Poblet acollia el maig de 2013 la cantata “Et regalaré totes les estrelles del cel” basada en l’obra  de Susanna Arjona i música de Mercè Rigau sobre els drets de l’infant aprovats per l’ONU. El concert, juntament amb el Projecte del Camp d’Aprenentatge dels Monestirs del Cister i les escoles de la Conca, “Apadrinem el monestir”, va complementar una enriquidora i entranyable jornada educativa al monestir de Poblet .


El març de 2015 es va preparar i representar la cantata “El nen trapella” de Dani Coma al pavelló de Sarral. Un any més el concert va captivar el públic i va fer emocionar els participants amb una dramatització i unes cançons alegres interpretades en comú per tots els nens de 9 i 10 anys de la comarca.
El març de 2017 es va representar la cantata “La Clàudia Sol té un do” d’Antoni Miralpeix i Miquel Desclot, al pavelló de Pira. Aquesta va ser una cantata on s’explicava, d’una manera molt entretinguda, una història on les notes musicals i les seves figures rítmiques n’eren les protagonistes.


Les valoracions de l’activitat en cadascun dels anys sempre han estat positives: per les vivències que aporta a l’alumnat, pel valor pedagògic de l’activitat i per la satisfacció del públic que hi assisteix, familiars, companys d’escola o responsables de l’administració local, comarcal i territorial.


És per això que continua ferma la voluntat que, almenys una vegada durant la seva vida escolar a primària, tots els alumnes puguin  viure i sentir el cant coral i participar d’un concert musical de gran format.


El curs 2018-2019 hem emprès de nou el repte de la cantata, activitat consolidada a tota la comarca. Primer es va fer a Montblanc, després a l’Espluga de Francolí, Santa Coloma de Queralt, Poblet (ZER Poblet), Sarral i l’any 2017 tancàvem el cicle a Pira (ZER Conca de Barberà).


És per això que aquest any 2019, torna a començar el cicle a Montblanc amb la cantata de “La llegenda de la princesa i Sant Jordi”, escrita pel montblanquí Jordi Cartañà. La seva estrena ha coincidit amb la XXXII edició de la Setmana Medieval i ha estat un dels actes inclosos en el programa de l’Associació Medieval de la Llegenda de Sant Jordi d’aquest any.


TEMÀTICA
“La llegenda de la princesa i Sant Jordi” està inspirada en la llegenda de Sant Jordi que es representa a Montblanc, tot i que aquesta llegenda actual trenca amb l’estereotip de la princesa que ha de ser salvada per un cavaller i s’adapta als temps moderns del segle XXI, on són la princesa i el cavaller els que van a trobar el drac de forma interdependent, en equip, conjuntament, amb la mateixa valentia i les mateixes pors. Una llegenda en igualtat de gènere. I un drac  que ens ensenya a comprovar per nosaltres mateixos allò que s’explica dels altres i a no jutjar-los pel que ens puguin dir.