El VII Festival de Música Antiga de Poblet s’amplia per proposar un cap de setmana ple d’activitats musicals i culturals

En aquesta edició, el mestre Savall proposa reflexionar al voltant del concepte de Metamorfosi.

Comarques

El VII Festival de Música Antiga de Poblet, que compta un any més amb el suport de l’Obra Social “la Caixa”,  inclourà en aquesta edició un total de vuit activitats en tres dies, del 16 al 18 d’agost. D’aquesta manera, els assistents tindran la possibilitat de passar tot un cap de setmana intens dedicat a la música, la reflexió, la natura i el patrimoni. En la presentació d’aquesta edició, que ha tingut lloc aquest matí al CaixaForum de Barcelona, hi han participat l’abat de Poblet, fr. Octavi Vilà; el director artístic del festival, Jordi Savall; i Valentí Farràs, director del CaixaForum Barcelona en representació de l’Obra Social “la Caixa”, que junt amb la Fundació CIMA col·labora en l’organització del certamen. En aquesta edició, el mestre Savall proposa reflexionar al voltant del concepte de Metamorfosi.

 

L’eix que vertebra el Festival seran els tres concerts de les formacions creades per Jordi Savall, que tindran lloc cada vespre a l’Antic Dormitori dels Monjos. Abans de cadascun d’aquest concerts, una conferència a la Sala del Cubar proposarà als assistents reflexionar sobre el lligam entre la música que escoltaran i el món actual. Finalment, els matins de dissabte i de diumenge dos grups emergents del panorama de la música antiga escollits pel propi director artístic actuaran a la mateixa Sala del Cubar.

 

Concerts nocturns

La Capella Reial de Catalunya obrirà aquesta edició del Festival, amb el concert titulat Stabat Mater. D’acord amb les explicacions de Jordi Savall, “sentirem aquest text en la versió d’alguns dels millors compositors del renaixement i el barroc”, com Josquin des Prés, G. P. da Palestrina, L. Rossi, M. A. Charpentier i D. Scarlatti. Aquesta última, per a deu veus solistes, “és una de les més impactants” de totes les que s’han escrit, ha assegurat.

El segon concert, dissabte, el protagonitzarà el conjunt de violes d’Hespèrion XXI, que interpretarà les Lachrimae or seaven teares de John Dowland. Recull escrit el 1604, aquesta obra evoca els diferents tipus de llàgrimes que podem vessar: de tristesa, de joia... i també, és clar, commoguts per la bellesa de la música. Per tant, són també diferents metamorfosis sobre un mateix tema. “Les pavanes que s’hi inclouen són obres de gran intensitat i riquesa harmònica fabulosa”, ha explicat Savall, per a qui Scarlatti “domina la modulació, l’harmonia i melodia com cap altre compositor del seu temps.” 

 

El concert de diumenge està íntegrament dedicat a El Renaixement musical a Nàpols, i ofereix músiques dels Regnes Catalanoaragonès i Espanyol d’entre 1442-1598. En ell, “cobrim tot un segle que mostra la metamorfosi de la manera amb què es reflecteix en la música la condició cultural d’una ciutat que conserva les seves característiques tradicionals i populars, però també assumeix les diferents tendències dels grans compositors que hi ha a la cort”. “Ens permet entendre per què Nàpols, junt amb Venècia, van ser dues ciutats fonamentals per a la història de la música”, ha conclòs Savall.

El director artístic del festival ha posat de relleu “la dimensió internacional” de les propostes, ja que totes elles es portaran també, en els propers mesos, a escenaris com els Festivals de Fontfroide, Utrecht i Salzburg.