Comença el VII Festival de Música Antiga de Poblet

Tres concerts de Jordi Savall, tres conferències prèvies a cadascun d’ells i dos concerts matinals conformen una oferta diversa al voltant del concepte de Metamorfosi.

Actualitat

Imatge del festival de l'any passat
Imatge del festival de l'any passat

Aquest cap de setmana se celebra el VII Festival de Música Antiga de Poblet, que inclourà en aquesta edició un total de vuit activitats en tres dies. D’aquesta manera, els assistents tindran la possibilitat de passar tot un cap de setmana intens dedicat a la música, la reflexió, la natura i el patrimoni. En aquesta edició, el mestre Savall proposa reflexionar al voltant del concepte de Metamorfosi. A més, s’ha ampliat lleugerament l’aforament respecte a anys anteriors, ja que l’esdeveniment genera una gran expectació.

L’eix que vertebra el Festival seran els tres concerts de les formacions creades per Jordi Savall, que tindran lloc cada vespre a l’Antic Dormitori dels Monjos. Abans de cadascun d’aquest concerts, una conferència a la Sala del Cubar proposarà als assistents reflexionar sobre el lligam entre la música que escoltaran i el món actual. Finalment, els matins de dissabte i de diumenge dos grups emergents del panorama de la música antiga escollits pel propi director artístic actuaran a la mateixa Sala del Cubar.

 

Concerts nocturns

  1. Capella Reial de Catalunya obrirà aquesta edició del Festival, amb el concert titulat Stabat Mater. Aquest text religiós es podrà escoltar en la versió d’alguns dels millors compositors del renaixement i el barroc, com Josquin des Prés, G. P. da Palestrina, L. Rossi, M. A. Charpentier i D. Scarlatti. El segon concert, dissabte, el protagonitzarà el conjunt de violes d’Hespèrion XXI, que interpretarà les chrimae or seaven teares de John Dowland. Recull escrit el 1604, aquesta obra evoca els diferents tipus de llàgrimes que podem vessar. El concert de diumenge està dedicat a El Renaixement musical a Nàpols, i ofereix músiques dels Regnes Catalanoaragonès i Espanyol d’entre 1442-1598. El director artístic del festival ha posat de relleu “la dimensió internacional” de les propostes, ja que totes elles es portaran també, en els propers mesos, a escenaris com els Festivals de Fontfroide, Utrecht i Salzburg.

 

Conferències

Abans de cada concert, diferents experts convidats proposaran al públic una reflexió sobre la música que escoltaran i sobre el seu lligam amb l’actualitat, posant de relleu els ensenyaments que es poden desprendre, també, de la història de la música. Divendres 18, Dolors Bramon establirà un diàleg entre el cristianisme i l’islam en motiu del concert Stabat Mater, un cant gregorià llatí dedicat a Maria. Bramon és doctora en filologia semítica i en història medieval i professora emèrita d'estudis àrabs i islàmics de la Universitat de Barcelona. Dissabte, el doctor en Filosofia i professor d’Estètica de la Universitat de Girona. Xavier Antich reflexionarà sobre el valor de les arts i les humanitats avui, abans del concert amb música de John Dowland. Diumenge, abans del darrer concert, Stefano Cingolani, historiador medievalista i doctor en filologia romànica, parlarà sobre el regne de Nàpols durant el temps de la Corona d’Aragó, introduint-nos així en la temàtica del programa.

 

Concerts matinals

Pel que fa als concerts matinals, protagonitzats per grups emergents, aquest any aniran a càrrec dels grups Hirundo Maris i Euskal Barrokensemble. El primer, dissabte, proposa el programa La Rosa dels Vents, amb cançons de mars i oceans, de mariners i viatgers a través dels països i els segles. Els segons, sota la direcció d’Enrike Solinís, presenta Early standards, un catàleg de danses barroques per a guitarra.