Bach dialoga a Poblet amb Beethoven, Scarlatti i Pärt

Aquest dissabte comença la sisena edició del Festival Internacional d’Orgue, que programa tres concerts en caps de setmana consecutius fins al 24 de novembre

Bach dialoga a Poblet  amb Beethoven, Scarlatti i Pärt
Bach dialoga a Poblet amb Beethoven, Scarlatti i Pärt

El VI Festival Internacional d’Orgue de Poblet proposa enguany tres programes que, prenent Bach com a eix central, vol explorar la interacció i les relacions de la seva música amb la de compositors tan diferents com Beethoven, Domenico Scarlatti i Arvo Pärt. Tres organistes d’alt nivell i gens habituals en les programacions a Catalunya seran els encarregats de guiar el públic en aquest recorregut: Maria-Magdalena Káczor, Daria Burlak i Christian Schmitt.

 

En el primer concert, Kaczor interpretarà obres de Bach al costat d’un dels seus referents immediats, Georg Boehm, però també de dos compositors posteriors, Beethoven i Barblan. Malgrat no ser reconegut per la seva obra organística, l’orgue va tenir un paper important en la formació musical de Beethoven, i sempre va mostrar admiració per les habilitats dels organistes. Nascuda a Polònia l’any 1980, Kaczor es va formar al seu país, a Alemanya i França, obtenint sempre les qualificacions més altes i obtenint nombrosos premis, beques i residències.

 

Daria Burlak proposa un programa Bach i Buxtehude amb diverses sonates per a teclat de Domenico Scarlatti. En aquest concert, doncs, es constaten els canvis que porten, en un interval de tot just cinquanta anys, de la culminació del Barroc a la intuïció dels primers trets del Classicisme. Burlak, nascuda a Rússia, va estudiar al Conservatori de Moscú abans de perfeccionar-se a Alemanya. Al llarg de la seva carrera ha estat guardonada en certamens els del Concurs Internacional d'Orgue Ville de Paris (Premi a la solista més jove), el 6è Concurs Internacional d'Orgue Dudelange i el 26è Concurs Internacional d'Orgue "Gran Premi de Chartres" (2018).

 

El Festival el tanca un dels organistes més sol·licitats del panorama actual, Christian Schmitt, que inclou en el repertori que presenta a Poblet obres de Bach i Pachelbel, al costat de composicions del segle XX com Annum per annum d’Arvo Pärt i un dels estudis de concert de Langlais. Schmitt ha estat convidat per la Fundació Filharmònica de Berlín, el Festival de Lucerna, el Festival de Salzburg i la Filharmònica de Colònia, a més de ser distingit com a artista emergent per la xarxa europea d’Auditoris ECHO. Format entre Alemanya, París i Boston, la seva activitat concertística el porta regularment a les principals sales de concerts de tot el món.

 

Amb el Festival Internacional d’Orgue, el Monestir de Poblet completa la seva oferta cultural durant la tardor. Des de fa sis anys, ha consolidat un públic fidel a la cita i que va creixen edició rere edició. Els concerts mouen cada any al voltant d’un miler de persones que aprofiten la cita per gaudir d’una manera més completa i especial dels serveis que Poblet té oberts durant tot l’any, des de la visita turística fins a la cafeteria, el restaurant, la botiga i l’allotjament a l’Hostatgeria.

 

En aquests sis anys l’orgue Metzler de Poblet s’ha fet un lloc entre els amants de la música antiga i especialment del Barroc francès i alemany, ja que la seva sonoritat està especialment pensada per a aquest repertori -sense excloure, però, un ventall més ampli d’estils-. Aquesta versatilitat, fruit d’una concepció que sintetitza de manera equilibrada els més importants elements dels orgues barrocs europeus, permet programar concerts tan variats com els d’aquesta edició, sempre amb unes condicions sonores úniques en què participa la pròpia arquitectura de la basílica.