Facebook

El Facebook és una xarxa social creada el 2004 i que pertany a la companyia privada Facebook Inc. La companyia té les seves oficines centrals a Palo Alto, Califòrnia.


Com se sap, la mecànica de la xarxa permet afegir amics i familiars o senzillament simpatitzants per enviar-se missatges, compartir enllaços, fotografies i vídeos, entre altres coses. És obert a tothom, només cal una adreça de correu electrònica vàlida per registrar-s’hi. És una dels xarxes socials més conegudes del món informàtic.


Facebook la va fundar el 4 de febrer de 2004 Mark Zuckerberg, aleshores estudiant d’informàtica de la Universitat de Harvard, als EUA, juntament amb altres amics. En un principi pretenia ser una eina de coneixement entre els alumnes, però a poc a poc va anar expandint-se per tota l’àrea de Boston, més tard per tot el país i finalment per tot el món.


A mitjans del 2007 va llançar les versions en francès, alemany i castellà per impulsar la seva expansió fora dels Estats Units. El maig del 2008, va aparèixer la versió de Facebook en llengua catalana. Facebook compta amb més de 900 milions de membres i traduccions en 70 idiomes. L’any passat Facebook va arribar als 2.167 milions d’usuaris. La seva infraestructura principal està formada per una xarxa de més de 50.000 servidors. El 2009, segons un estudi de popularitat, Facebook era la xarxa més usada a internet. Malgrat tot, segons un estudi recent, sembla que a la xarxa hi figuren més de 30.000 usuaris que ja han mort i l’adreça dels quals ha quedat sense utilitat. Facebook ha estat bloquejat intencionadament en països com el Pakistan, Síria, la Xina, el Vietnam o l’Iran.


Atenció! Hi ha continguts inadequats per a menors d’edat: són les imatges sexuals i missatges de violència, imatges de pedofília, les d’assetjament a menors d’edat, fins i tot pàgines afins a la negació de l’Holocaust, i ofertes alimentàries nocives, per la qual cosa diverses associacions han demanat controls a la xarxa. 


La companyia ha habilitat un mecanisme de contacte directe amb la policia per fer front a possibles moviments d’assetjaments, però no funciona en totes les versions.


Recentment Facebook va vendre una part del seu negoci a companyies mercantils, per aquest motiu hi ha entrat la publicitat. 


Els principals components de Facebook
 Llista d’amics: L’usuari pot agregar qualsevol persona que conegui i estigui registrada, sempre que accepti la seva invitació. A Facebook es poden localitzar amics amb els qui es va perdre el contacte o agregar-ne de nous amb els qui intercanviar fotos o missatges. Per a això, el servidor de Facebook posseeix eines de cerca i de suggeriment d’amics.


 Xat: Servei de missatgeria instantània en dispositius mòbils i computadors a través de Facebook Messenger. 


 Grups i pàgines: És una de les utilitats de més desenvolupament. Es tracta de reunir persones amb interessos comuns. En els grups es poden afegir fotos, vídeos, missatges, etc. Les pàgines es creen amb finalitats específiques i a diferència dels grups no contenen fòrums de discussió, ja que estan encaminades cap a marques o personatges específics. De la prohibició de grups amb temàtiques discriminatòries o que incitin a l’odi i faltin al respecte i a l’honra de les persones, Facebook inclou un enllaç en cada grup, un quadre de reclams i queixes que teòricament es poden canalitzar a través d’un botó del pànic.


Inconvenients de Facebook  (tot s’ha de dir) 
Facebook ha rebut diverses crítiques des que va aconseguir difusió global. Especialment quant a dades i imatge, i l’accés a la informació dels usuaris una vegada donats de baixa, ja que segons afirmen, en el moment d’acceptar el contracte de termes d’ús de la comunitat, l’usuari cedeix la propietat exclusiva i perpètua de tota la informació i imatges que agregui a la xarxa social: “Vostè li atorga a Facebook el dret irrevocable, perpetu, no exclusiu, transferible i mundial d’utilitzar, copiar, publicar, difondre, emmagatzemar, executar, transmetre, escanejar, modificar, editar, traduir, adaptar o redistribuir qualsevol contingut dipositat al seu portal. En definitiva, aquestes condicions de la llicència ofereixen a Facebook la propietat comercial de tot el que té a veure amb la vida privada de cada membre de la xarxa. Encara que el director executiu, Mark Zuckerberg, va declarar, per tranquil·litzar els usuaris, que “mai s’utilitzarà aquesta informació fora del servei Facebook”, de fet la xarxa obté la facultat d’utilitzar aquesta informació com i quan ho desitgi.


Els usuaris de Facebook també perden la privadesa, ja que fa públiques informacions senceres basant-se en una lògica de negocis (compte, doncs, amb el que poseu a les vostres pàgines).


Si algú es vol donar de baixa, el procés és molt llarg (per no dir impossible) a causa que Facebook la manté activa “donat el cas que l’usuari decideixi reactivar el seu compte”, i així mateix manté còpies d’aquesta informació indefinidament. I en cas de defunció de l’usuari, el seu compte és mantingut “actiu per un període determinat per permetre a altres usuaris publicar i veure comentaris”. (Per tant, vagin amb compte amb el que posin a Facebook).


Per tot això indicat, pensin en aquest principi: Facebook defineix qui som. Amazon estableix el que volem i Google determina el que pensem.