El Black Friday

Ja hi ha algunes empreses que inicien tímidament la celebració del “Black”. Sempre es comença igual. Els ianquis s’inventen una cosa i la resta del món, com a babaus, la mal copien i se la fan seva (en el cas del nostre país, “la fem nostra”) sense pensar que el rerefons de l’assumpte són ells, que dominant com dominen el mercat internacional comercial, d’alguna manera en treuen profit; així què... ja ronda per aquí el Black Friday, com ja passa amb el Halloween, i d’aquí a no res, ull viu!: menjarem gall dindi el dia “d’Acció de Gràcies”. La traducció literal de Black Friday és “negre” i “divendres”; ja saben, com sigui que el costum de la llengua anglesa és girar-ho tot, estimin que diuen “Divendres negre”.

 

Així doncs, el Black Friday és una tradició americana que consisteix a fer una baixada de preus dels articles a les grans àrees, durant l’últim divendres del mes de novembre, coincidint amb la inauguració de les compres de Nadal. Una cosa així com les nostres ofertes d’hivern o d’estiu, només que aquestes duren mesos i ells començaren per celebrar-lo un dia, tot i que ara ja l’han allargat una setmana en algunes ciutats nord-americanes.

 

L’al·lusió de l’homònim “divendres negre” en el sentit comercial esdevé de la gran fallida econòmica escaiguda als Estats Uninits el dia 29 d’octubre de 1929, quan la borsa de Nova York feu una sonadíssima baixada i es va emportar veritables fortunes d’aquells incauts que havien posat tots els seus diners en el que ells creien era el negoci fàcil. Aquell dia els Estats Unitats van entrar en una gran recessió econòmica que va durar temps, fins que el president Roosevelt i el seu equip econòmic s’inventaren el new deal, un bon remei per sortir de la gran depressió. Aquell fatal dia de setmana era divendres, heus ací la primera part de l’origen de la coneguda frase.

 

No obstant, abans d’acabar amb la recessió, uns espavilats comerciants van pensar a crear un dia de rebaixa de preus per atraure clients encara que fos guanyant menys amb cada venta, però al fer-ne moltes, omplir el calaix.

 

S’han donat moltes versions per explicar l’origen del “divendres negre” comercial. Nosaltres ens inclinem per aquella que diu que es va iniciar amb la frase “entrar en negre” dels comptes corrents dels comerços, que passaren de números vermells a negres gràcies al nombre de vendes fetes aquell dia. Quant al terme divendres, serà pel dia que es va assenyalar la nova oferta comercial, que s’establí que fos l’endemà del Dia d’Acció de Gràcies, que és el quart dijous del mes de novembre, i va quedar així establerta com la data en què s’inaugura la temporada de compres nadalenques amb significatives rebaixes.

 

Apa, doncs, els nostres comerciants ja tindran una altra data per fomentar el consum... o perquè el públic faci compres més barates, segons com es miri. Avui, dia 23 de novembre, ha estat la millor data per explicar el Black Friday.