Ja me’n recordo

Recordar-se a certa edat d’algunes coses de vegades es fa difícil. És clar que depèn dels anys i de la pèrdua de la memòria. Es diu que la gent gran es recorda més de les coses de quan eren joves que no pas de les de fa quatre dies. Amb tot, és una de les capacitats del coneixement que més preocupen les persones adultes. No fa gaire que un amic ramader, quan anava a veure les seves vaques, només de mirar-les ja sabia el número de matrícula de l’animal. Era tanta la seva facilitat de coneixement del vacum, que em sorprenia quan afirmava amb vehemència si el vedell o vedella era fill o filla d’una vaca o una altra. Estic parlant d’una persona pagesa que encara exercia amb una vuitantena d’anys fets i posats. I és que si algú es pot mantenir actiu amb alguna feina coneguda, la memòria no fa figa tan ràpidament.


Hi ha qui recomana des de petit fer exercici. Quan tens son, anar a dormir, perquè el son fixa la informació que rebem durant el dia. Caminar més de deu quilòmetres a la setmana, que no és gran cosa, fa protecció sobre la massa cerebral, conserva la memòria. El cafè, diuen, (jo dic el te) que quan acabes de fer una tasca important ajuda a recordar-la.


Beure aigua, mirar que no tinguem deshidratació, perquè afecta la capacitat de retenció i que l’aigua ajuda a tenir memòria. Els qui han fet aquest estudi aconsellen beure entre dos i dos litres i mig de líquid al dia perquè el nostre cos funcioni bé.


Enfront del fet d’haver patit alguna malaltia de caràcter cancerigen, segons dades del FECEC, cal posar-se a mans de l’especialista o metge per valorar com s’ha d’actuar, amb l’ajut d’algun fàrmac i una teràpia tractada des de la psicologia, davant d’un possible deteriorament de la memòria. Aquesta institució ens recomana: “Amb l’ajuda del terapeuta, la persona identifica els problemes diaris que li originen els símptomes, per després fixar uns objectius de millora i desenvolupar estratègies que els permetin superar aquestes dificultats diàries i millorar la seva situació.”


Una bona dieta alimentària ens pot ajudar en el tema memorístic, com seria amb l’oli verge d’oliva, fruits vermells, peix blau, xocolata negra (amarga, amb més de 70 % de cacau), fruits secs, ous, alvocat i oli de coco.


La Dolors té 94 anys i, per no perdre la memòria, fa mots encreuats i sopes de lletres, viu sola i durant el dia està amb una neboda. Solen anar a comprar, a prendre algun cafè. Li agrada fer el dinar i sol dinar en companyia. Molts de vuitanta anys van a l’hort i, per la feina que fan, exerciten la memòria. Hi ha qui no té hort, però llegeix molt. Jugar a cartes o al dominó..., i si mires la TV o escoltes la ràdio, poder comentar el que has vist o sentit ajuda molt... La memòria és com un múscul, que ha de fer exercici. Un ha de tenir present que quan es jubila no cal jubilar-ho tot.