Aquest cap de setmana ens regalen una hora! La matinada de diumenge a les 3 tornaran a ser les 2

A les 3 tornaran a ser les 2
A les 3 tornaran a ser les 2
Segueix el compte d'Instagram de la Nova Conca fent clic aquí
Aquesta propera nit de dissabte dia 25 a diumenge dia 26 d’octubre, a les tres de la matinada s’haurà d’endarrerir el rellotge una hora, a causa del canvi d’horari d’hivern. Això vol dir que, de manera excepcional aquest cap de setmana ens regalen una hora i que el diumenge doncs, viurem un dia de 25 hores.

Tots els països de la Unió Europea, de forma harmonitzada, adoptaran l’horari d’hivern i posaran fi al període de l’horari d’estiu. Una mesura que, s’afirma, permet disminuir la despesa energètica relacionada amb la il·luminació artificial mitjançant l’adaptació de l’horari a les hores de llum natural.

L’Institut Català d’Energia (ICAEN) calcula que l’estalvi generat pel canvi d’horari se situarà en uns 8 euros per llar, ja que permetrà reduir un 10,3% el consum en il·luminació. Tot i que les millores tecnològiques han anat reduint el pes de la il·luminació en el total del consum energètic de les llars, fins a situar-lo a l’entorn del 8%, l’estalvi en aquest capítol es pot incrementar mitjançant un ús responsable de l’energia, que es posa en pràctica en mesures com adequar el tipus d’il·luminació a cada necessitat o bé la instal·lació de sistemes electrònics de regulació del consum elèctric.

Així, canviem l’hora perquè durant l’horari d’estiu hi hagi un major aprofitament de la llum del dia i es redueix d’aquesta manera la despesa energètica associada a l’ús de llum artificial, ja que hi ha més hores de llum natural. Així, per no desaprofitar les hores de sol del matí i obtenir un estalvi, avancem l’hora.

En canvi, mantenir durant l’hivern l’horari d’estiu asseguraria també l’estalvi energètic associat a l’allargament de la llum natural durant les tardes, però això no compensaria el consum addicional resultat d’enllumenar una hora més de foscor al matí. A més, la major part dels ciutadans prefereix que al matí, a les hores quan es desplacen per treballar o estudiar, hi hagi llum natural.

La diferenciació entre l’horari d’estiu i el d’hivern, que es posa en pràctica a una vuitantena de països de tot el món, es va iniciar l’any 1974 com a mesura d’estalvi davant de l’encariment del petroli i, per tant, de l’energia. Des de l’any 1980, la Comissió Europea es responsabilitza d’harmonitzar els canvis horaris a Europa. Així, l’any 2001, la mateixa Comissió Europea va aprovar una directiva per convertir el canvi d’horari en una pràctica indefinida, ja que diferents estudis oficials han demostrat que els avantatges de la mesura depassen els petits inconvenients i repercussions que podria generar. A l’Estat espanyol, aquesta norma es renova cada cinc anys.
Trobareu més informació a l'edició en paper de la Nova Conca d'aquest pròxim divendres