Més de 450.000 persones utilitzen la bicicleta cada dia a Catalunya

Segueix el compte d'Instagram de la Nova Conca fent clic aquí
El director general d’Infraestructures de Mobilitat Terrestre, Xavier Flores, presentava aquest 26 de gener els resultats del Baròmetre de la bicicleta 2014, una eina per a conèixer la percepció i l’ús que la ciutadania fa de la bicicleta i impulsar les polítiques relacionades amb la bici. El document, encarregat pel Departament de Territori i Sostenibilitat a GESOP, s’ha basat en entrevistes telefòniques a 600 persones d’entre 12 i 79 anys residents a Catalunya.
El baròmetre recull informació, entre d’altres, sobre el percentatge de població que utilitza la bicicleta, quin és el perfil més habitual de l’usuari, els motius pels quals s’empra o no la bici o quina és la percepció sobre la bicicleta i la convivència amb vianants i vehicles motoritzats. Aquesta enquesta permet comparar l’evolució d’aquests hàbits i de la percepció de la ciutadania respecte de la bicicleta, ja que es duen a terme periòdicament; concretament, s’han fet consultes els anys 2006, 2008, 2009, 2010, 2011 i 2012.
El Baròmetre de la bicicleta permet al Govern de la Generalitat dissenyar, impulsar o reorientar les polítiques relacionades amb la bicicleta, adaptant-se a la diversitat d’usos i usuaris –lleure, mobilitat quotidiana, que circulen per ciutat, carretera o muntanya– i la percepció que en tenen tant usuaris com no usuaris –seguretat viària, convivència amb vianants i conductors, els espais reservats al transport públic o les infraestructures. Les actuacions relacionades amb la bici són concertades en el marc de la Mesa de la Bicicleta, grup impulsat pel Departament el juny de 2007 i format per representants d’institucions, administracions públiques, federacions, associacions d’usuaris, empreses del sector i diverses entitats que promouen l’ús de la bicicleta.
2,8 milions d’usuaris de la bicicleta
A Catalunya, un 56,8% de la població té una bicicleta per a ús personal i el 44,5% són usuàries de la bicicleta amb alguna freqüència, una xifra que es manté estable en relació amb les enquestes dels últims anys. En total, són usuàries de la bicicleta prop de 2,8 milions de persones, de les quals més de 450.000 hi van cada dia o gairebé cada dia.
De les persones usuàries, un 63,7% són homes, dels quals, 1 de cada 3 té entre 25 i 39 anys. En correlació amb l’edat, hi ha més presència de persones que treballen o estudien i el 73,4% té un nivell d’estudis mitjà o alt. No hi ha diferències apreciables segons la dimensió del municipi, tot i que l’ús diari és més accentuat entre les persones entrevistades a la ciutat de Barcelona. Els homes i els menors de 25 anys són els que fan un ús més intensiu. De les persones que no utilitzen o no utilitzen gaire la bici, la gran majoria (82,3%) afirma que el motiu és que no li cal o prefereix no fer-ho.
El passeig o el lleure és l’ús més habitual que es dóna a la bicicleta, seguit de l’esport i els desplaçaments quotidians. La majoria de les persones que utilitzen la bici per passeig o lleure en fan un ús setmanal o mensual i recorren una mitjana de 9,7 quilòmetres. Entre els ciclistes esportius, la BTT està més estesa que la bici de carretera. La majoria de persones usuàries d’una i altra modalitat surten un cop per setmana i recorren entre 25 i 30 quilòmetres de mitjana.
Els usuaris de la bici per als desplaçaments quotidians solen fer-ne un ús diari o setmanal i recorren distàncies d’entre 2 i 4,5 quilòmetres. La meitat de les persones usuàries de la bicicleta circula habitualment per nuclis urbans i prop d’un 20% ho fa per carretera. L’enquesta també mostra que un 2,5% dels ciclistes que tenen bici per a ús personal forma part d’alguna associació, club o federació de ciclisme. Un dels usos que està creixent en els últims anys de la bicicleta és el turístic; en aquest sentit, dues terceres parts dels catalans ha sentit a parlar de rutes de cicloturisme, tot i que encara hi ha força desconeixement sobre rutes concretes.
Els principals avantatges que s’atribueixen a l’ús de la bicicleta són els beneficis que comporta per a la salut i per a la mobilitat, tot posant de relleu que es tracta d’un vehicle no contaminant, econòmic i ràpid. La majoria està d’acord amb els avantatges sobre la circulació en bicicleta per la ciutat, en unes proporcions molt similars a les consultes dels últims anys. A Barcelona ciutat, és on es posa més l’accent en els beneficis en la mobilitat.
La convivència amb els vianants i els conductors de vehicles motoritzats són els principals reptes per a la bicicleta que s’assenyalen, juntament amb la manca d’infraestructures específiques i els robatoris. En aquest sentit, es manté entorn al 50% el percentatge dels catalans que opinen que els ciclistes són respectuosos amb els vianants (52,7%) i augmenten els que creuen que els conductors no ho són amb els ciclistes (59,7%).
La gran majoria de les persones enquestades és partidària d’adequar espais reservats per a les bicicletes al transport públic i prop del 85% dels catalans coneix algun sistema de bicicleta públic i la pràctica totalitat en fa una valoració positiva. Així mateix, la pràctica totalitat de la població és partidària que les administracions fomentin l’ús de la bici.
El baròmetre recull informació, entre d’altres, sobre el percentatge de població que utilitza la bicicleta, quin és el perfil més habitual de l’usuari, els motius pels quals s’empra o no la bici o quina és la percepció sobre la bicicleta i la convivència amb vianants i vehicles motoritzats. Aquesta enquesta permet comparar l’evolució d’aquests hàbits i de la percepció de la ciutadania respecte de la bicicleta, ja que es duen a terme periòdicament; concretament, s’han fet consultes els anys 2006, 2008, 2009, 2010, 2011 i 2012.
El Baròmetre de la bicicleta permet al Govern de la Generalitat dissenyar, impulsar o reorientar les polítiques relacionades amb la bicicleta, adaptant-se a la diversitat d’usos i usuaris –lleure, mobilitat quotidiana, que circulen per ciutat, carretera o muntanya– i la percepció que en tenen tant usuaris com no usuaris –seguretat viària, convivència amb vianants i conductors, els espais reservats al transport públic o les infraestructures. Les actuacions relacionades amb la bici són concertades en el marc de la Mesa de la Bicicleta, grup impulsat pel Departament el juny de 2007 i format per representants d’institucions, administracions públiques, federacions, associacions d’usuaris, empreses del sector i diverses entitats que promouen l’ús de la bicicleta.
2,8 milions d’usuaris de la bicicleta
A Catalunya, un 56,8% de la població té una bicicleta per a ús personal i el 44,5% són usuàries de la bicicleta amb alguna freqüència, una xifra que es manté estable en relació amb les enquestes dels últims anys. En total, són usuàries de la bicicleta prop de 2,8 milions de persones, de les quals més de 450.000 hi van cada dia o gairebé cada dia.
De les persones usuàries, un 63,7% són homes, dels quals, 1 de cada 3 té entre 25 i 39 anys. En correlació amb l’edat, hi ha més presència de persones que treballen o estudien i el 73,4% té un nivell d’estudis mitjà o alt. No hi ha diferències apreciables segons la dimensió del municipi, tot i que l’ús diari és més accentuat entre les persones entrevistades a la ciutat de Barcelona. Els homes i els menors de 25 anys són els que fan un ús més intensiu. De les persones que no utilitzen o no utilitzen gaire la bici, la gran majoria (82,3%) afirma que el motiu és que no li cal o prefereix no fer-ho.
El passeig o el lleure és l’ús més habitual que es dóna a la bicicleta, seguit de l’esport i els desplaçaments quotidians. La majoria de les persones que utilitzen la bici per passeig o lleure en fan un ús setmanal o mensual i recorren una mitjana de 9,7 quilòmetres. Entre els ciclistes esportius, la BTT està més estesa que la bici de carretera. La majoria de persones usuàries d’una i altra modalitat surten un cop per setmana i recorren entre 25 i 30 quilòmetres de mitjana.
Els usuaris de la bici per als desplaçaments quotidians solen fer-ne un ús diari o setmanal i recorren distàncies d’entre 2 i 4,5 quilòmetres. La meitat de les persones usuàries de la bicicleta circula habitualment per nuclis urbans i prop d’un 20% ho fa per carretera. L’enquesta també mostra que un 2,5% dels ciclistes que tenen bici per a ús personal forma part d’alguna associació, club o federació de ciclisme. Un dels usos que està creixent en els últims anys de la bicicleta és el turístic; en aquest sentit, dues terceres parts dels catalans ha sentit a parlar de rutes de cicloturisme, tot i que encara hi ha força desconeixement sobre rutes concretes.
Els principals avantatges que s’atribueixen a l’ús de la bicicleta són els beneficis que comporta per a la salut i per a la mobilitat, tot posant de relleu que es tracta d’un vehicle no contaminant, econòmic i ràpid. La majoria està d’acord amb els avantatges sobre la circulació en bicicleta per la ciutat, en unes proporcions molt similars a les consultes dels últims anys. A Barcelona ciutat, és on es posa més l’accent en els beneficis en la mobilitat.
La convivència amb els vianants i els conductors de vehicles motoritzats són els principals reptes per a la bicicleta que s’assenyalen, juntament amb la manca d’infraestructures específiques i els robatoris. En aquest sentit, es manté entorn al 50% el percentatge dels catalans que opinen que els ciclistes són respectuosos amb els vianants (52,7%) i augmenten els que creuen que els conductors no ho són amb els ciclistes (59,7%).
La gran majoria de les persones enquestades és partidària d’adequar espais reservats per a les bicicletes al transport públic i prop del 85% dels catalans coneix algun sistema de bicicleta públic i la pràctica totalitat en fa una valoració positiva. Així mateix, la pràctica totalitat de la població és partidària que les administracions fomentin l’ús de la bici.
Trobareu més informació a l'edició en paper de la Nova Conca d'aquest pròxim divendres
