La Conca, una de les comarques que disposa de cinema digital gràcies al Pla de Digitalització de sales

Montblanc

Cinema del Casal de Montblanc
Cinema del Casal de Montblanc
Segueix el compte d'Instagram de la Nova Conca fent clic aquí
Un total de 36 comarques catalanes ja disposen de cinemes en format digital després de l’aplicació del Pla de Digitalització de sales cinema del Departament de Cultura. El Govern va impulsar, el desembre de 2013, el Pla de Digitalització de sales de cinema per tal de garantir l’oferta d’exhibició de pel·lícules en el conjunt del país durant el procés de canvi del sistema d’exhibició analògic al sistema digital. El pla té com a objectiu que qualsevol ciutadà pugui continuar tenint un cinema a una distància màxima de 30 quilòmetres independentment del municipi de Catalunya on visqui.
 
En el marc del Pla de Digitalització, 21 sales de cinema, ubicades en 13 comarques, han rebut subvenció directa per passar del sistema analògic al digital, una d’elles, la sala de cinema del Casal de Montblanc.

D’altra banda, un total de 9 empreses, algunes de les quals gestionen més d’un cinema, i 4 ajuntaments, s’han acollit a la línia de préstecs que ofereix el Departament de Cultura en col·laboració amb l’Institut Català de Finances per tal de digitalitzar les sales.
 
Paral·lelament, des de la seva posada en marxa, el nombre de comarques que només disposen de cinema amb sistema analògic s’ha reduït significativament: a finals de 2013, n’hi havia 15 i, actualment, n’hi ha 5.
 
En la darrera dècada, les empreses exhibidores de cinema de Catalunya han anat digitalitzant progressivament les seves sales a mesura que el sistema de suport digital s’anava estenent i davant l’anunciada desaparició del sistema analògic. En el moment que només es distribueixin còpies en digital, les sales que només comptin amb un sistema analògic d’exhibició no podran continuar funcionant.
 
Per tal de donar resposta a aquesta situació, del Departament de Cultura ha posat en marxa el Pla de Digitalització, amb dues línies d’ajut:

D’una banda, a les zones amb poca oferta cinematogràfica, el Departament de Cultura facilita als exhibidors 20.000 euros per a l’adquisició d’un equip digital de projecció amb uns estàndards establerts que garanteixin la seva qualitat. Aquest ajut està destinat als cinemes amb una sola sala o a multicinemes amb quatres sales com a màxim, de municipis de menys de 100.000 habitants, que facin un mínim de 300 sessions a l’any i que estiguin a més de 30 quilòmetres d’un altre cinema digital. D’aquesta manera, es vol mantenir l’oferta en aquelles zones on les empreses i entitats exhibidores són menys potents i on no podrien finançar aquesta inversió sense l’ajut del Govern.

De l’altra, el Departament de Cultura ofereix una línia de préstecs, en col·laboració amb l’Institut Català de Finances (ICF), per tal d’impulsar projectes industrials culturals, entre ells, els de digitalització de sales per aquells cinemes amb més capacitat d’inversió.

Actualment, Catalunya compta amb 735 sales en funcionament. D’aquestes, 501 són sales amb sistema digital (el 68%) i 236 són sales amb sistema analògic (32%).
 
Per demarcacions, Barcelona compta amb 372 sales amb sistema digital (de 488 totals); Girona amb 49 (de 90); Lleida amb 14 (de 55); i Tarragona amb 66 (de 104). Hi ha dues comarques que, tot i que disposen de cinema, a data d’avui no han tingut activitat d’exhibició cinematogràfica: són l’Alta Ribagorça i Pallars Sobirà.
Trobareu més informació a l'edició en paper de la Nova Conca d'aquest pròxim divendres