El Consell Comarcal continua la tasca de fomentar la recollida de matèria orgànica a la Conca de Barberà

Segueix el compte d'Instagram de la Nova Conca fent clic aquí
La recollida selectiva de matèria orgànica (restes de menjar i restes vegetals de mida petita) a la Conca de Barberà s’ha reduït, amb un percentatge de recuperació del 42,73%. Durant l’any 2014 s’han recollit 1.499,31 tones de matèria orgànica en àrees d’aportació, el qual representa un decrement de l’1,2 % respecte l’any anterior.
Segons l’Agència de Residus de Catalunya, es calcula que hi ha un 8,55% d’impropis (residus que no haurien d’anar a la matèria orgànica: plàstics, papers...) a la mitjana comarcal en la recollida de matèria orgànica. El 2014 i el 2015 estem obtenint un resultats de millora de qualitat de la matèria orgànica, ja que el 2013 els impropis acumulats eren del 10,77%. Els bons resultat de la recollida de la matèria orgànica no van sempre lligats amb els bons resultats en la puresa d’aquesta fracció recollida. Per tant, s’ha de seguir treballant per aconseguir reduir la matèria orgànica que va a altres contenidors i reduir els que no hi van (impropis) de la matèria orgànica.
Aquesta fracció és la més important de tots els residus que generem, ja que representa entre el 36 i el 43% de les escombraries en pes. Per tant, convé triar-la molt bé per evitar que aquests residus acabin a l’abocador, amb els problemes associats que això comporta, com per exemple la generació de lixiviats.
A trets generals, es consideren matèria orgànica les restes de menjar, les restes vegetals no llenyoses, els tovallons de paper, el paper de cuina i altres, com ara els taps de suro, les serradures, els encenalls de fusta i els escuradents, entre d’altres. En els contenidors marrons cal dipositar només els residus considerats orgànics, tots els impropis que s’hi dipositin en dificultaran el tractament i la qualitat final de l’adob.
Dins del pla d’activitats d’educació ambiental de 2015, el Servei de Medi Ambient del Consell Comarcal realitza una campanya de reforç adequada a cada nucli de població. Aquest any s’ha centrat en dues línies principals: el repartiment de cubells a grans productors i el repartiment de bosses compostables a ciutadans.
De la campanya iniciada l’any 2014 sota el lema “Supera’t, reciclar compensa”, es continua sota el mateix eslògan, amb una campanya de comunicació ambiental personalitzada i adaptada a cada municipi per la població en general i per als grans productors que incentiva la recollida de matèria orgànica.
Per tal de facilitar el procés de compostatge, es posen a disposició dels ciutadans bosses compostables, on cal posar la matèria orgànica, la qual facilitarà el procés de transformació en compost.
Per tal de mantenir i augmentar el bons resultats de quantitat i qualitat de la recollida selectiva en aquest municipis i en el total de la comarca, es creu convenient no deixar de realitzar campanyes de suport a la ciutadania i especialment per a grans productors de la comarca.
Des del servei de Medi Ambient es recorda la importància de realitzar la recollida selectiva correctament, ja no només per motius de conscienciació mediambiental, sinó també per motius econòmics. El servei de Medi Ambient vol animar els usuaris a continuar millorant el reciclatge de la fracció orgànica, ja que només amb la cooperació dels ciutadans i ciutadanes es podran tornar a aconseguir les dades tan positives que teníem aquest últims anys i fer que la Conca de Barberà sigui un referent a seguir en la gestió dels residus.
Segons l’Agència de Residus de Catalunya, es calcula que hi ha un 8,55% d’impropis (residus que no haurien d’anar a la matèria orgànica: plàstics, papers...) a la mitjana comarcal en la recollida de matèria orgànica. El 2014 i el 2015 estem obtenint un resultats de millora de qualitat de la matèria orgànica, ja que el 2013 els impropis acumulats eren del 10,77%. Els bons resultat de la recollida de la matèria orgànica no van sempre lligats amb els bons resultats en la puresa d’aquesta fracció recollida. Per tant, s’ha de seguir treballant per aconseguir reduir la matèria orgànica que va a altres contenidors i reduir els que no hi van (impropis) de la matèria orgànica.
Aquesta fracció és la més important de tots els residus que generem, ja que representa entre el 36 i el 43% de les escombraries en pes. Per tant, convé triar-la molt bé per evitar que aquests residus acabin a l’abocador, amb els problemes associats que això comporta, com per exemple la generació de lixiviats.
A trets generals, es consideren matèria orgànica les restes de menjar, les restes vegetals no llenyoses, els tovallons de paper, el paper de cuina i altres, com ara els taps de suro, les serradures, els encenalls de fusta i els escuradents, entre d’altres. En els contenidors marrons cal dipositar només els residus considerats orgànics, tots els impropis que s’hi dipositin en dificultaran el tractament i la qualitat final de l’adob.
Dins del pla d’activitats d’educació ambiental de 2015, el Servei de Medi Ambient del Consell Comarcal realitza una campanya de reforç adequada a cada nucli de població. Aquest any s’ha centrat en dues línies principals: el repartiment de cubells a grans productors i el repartiment de bosses compostables a ciutadans.
De la campanya iniciada l’any 2014 sota el lema “Supera’t, reciclar compensa”, es continua sota el mateix eslògan, amb una campanya de comunicació ambiental personalitzada i adaptada a cada municipi per la població en general i per als grans productors que incentiva la recollida de matèria orgànica.
Per tal de facilitar el procés de compostatge, es posen a disposició dels ciutadans bosses compostables, on cal posar la matèria orgànica, la qual facilitarà el procés de transformació en compost.
Per tal de mantenir i augmentar el bons resultats de quantitat i qualitat de la recollida selectiva en aquest municipis i en el total de la comarca, es creu convenient no deixar de realitzar campanyes de suport a la ciutadania i especialment per a grans productors de la comarca.
Des del servei de Medi Ambient es recorda la importància de realitzar la recollida selectiva correctament, ja no només per motius de conscienciació mediambiental, sinó també per motius econòmics. El servei de Medi Ambient vol animar els usuaris a continuar millorant el reciclatge de la fracció orgànica, ja que només amb la cooperació dels ciutadans i ciutadanes es podran tornar a aconseguir les dades tan positives que teníem aquest últims anys i fer que la Conca de Barberà sigui un referent a seguir en la gestió dels residus.
Trobareu més informació a l'edició en paper de la Nova Conca d'aquest pròxim divendres
