El vidre enlluerna els visitants de la segona edició del VITRUM de Vimbodí i Poblet

Resta de pobles

Segueix el compte d'Instagram de la Nova Conca fent clic aquí
Les exhibicions de vidre bufat, el concert de txalaparta de  vidre i fusta, els concursos de beure amb porró i amb càntir, o la trobada Abraça't 2.0 al  carrer més estret de l'Estat han estat alguns dels actes més multitudinaris de VITRUM.  Aquesta segona edició de la Festa del Vidre Artesà de Vimbodí i Poblet ha reivindicat i  posat en valor la tradició vidriera del municipi de Vimbodí i Poblet mitjançant nombrosos  actes festius adreçats a tota la família. 
 
El Museu i Forn del Vidre de Vimbodí (www.museudelvidre.cat) ha estat l'epicentre  d'un certamen que s'ha desenvolupat al llarg de la plaça Major, on s'han ubicat les  parades d'artesania en vidre (vitrofusió, vitrall, tifanny, joieria...); la plaça de les Orenetes,  amb altres productes d'artesania variada i alimentació; al Museu i Forn del Vidre, amb  demostracions del mestre vidrier Paco Ramos i visites guiades, i en altres múltiples espais  de la vila. A l'àrea de lleure de les Fonts del Gorg s'hi han dut a terme les demostracions  de vidre bufat a càrrec dels mestres vidriers Xus Redondo i Rafa Abdon, procedents del  municipi valencià de l'Olleria, que, com en el cas de Vimbodí i Poblet, destaca per la seva  tradició vidriera.

En aquest mateix espai, dissabte a la nit s'hi va celebrar un multitudinari  concert de txalaparta, a càrrec de Tarragonako Txalaparta i la seva txalaparta de vidre i  fusta, concert que fusiona la fusta d'aquest instrument tradicional del País Basc i el vidre. 

Altres activitats destacades han estat el taller de sons, el laboratori de vidre i llum, els  tallers infantils, l'esmorzar i el vermut popular o l'exposició de sifons antics procedents del museu de l'empresa lleidatana de begudes La Flor de Vimbodí. D'altra banda, diferents  restaurants de la vila i del monestir de Poblet s'han omplert aquest cap de setmana  gràcies a la iniciativa Cuina VITRUM, que ha ofert menús temàtics a l'entorn del vidre. 
 
L'alcalde de Vimbodí i Poblet, Joan Güell, i la regidora de Turisme i del Museu i  Forn del Vidre, Rosa Albes, han valorat molt satisfactòriament aquesta segona edició de la  festa: «La gran afluència de visitants i l'èxit dels diferents actes programats ens  encoratgen a continuar endavant amb una festa amb la qual posem en valor la nostra  tradició vidriera, tot convertint-la en un actiu festiu i cultural a l'abast de tothom», han  destacat. L'alcalde ha ressaltat especialment la gran col·laboració de totes les entitats del  municipi, un suport que ha estat clau en l'èxit de la festa. 
 
VITRUM està organitzada per l’Ajuntament del municipi (www.vimbodiipoblet.cat),  amb la col·laboració d’entitats locals, empreses i particulars. En aquest sentit, els diferents  actes programats compten amb el suport i coorganització del Grup de grallers i geganters  La Palanca, el Grup de Country May Cansat’s, la Societat Coral Veu de la Terra,  l'Associació Juvenil Somdepoble, l'Associació de Dones de Vimbodí i Poblet, l'escola  pública Mare de Déu dels Torrents, l'associació de mares i pares d'aquest mateix centre, la  llar d'infants Les Orenetes, l'escola de pintura Damià Roig, Càritas, el teatre cinema  Foment, Cal Pont, Paco Ramos, Júlia Canela i l'empresa lleidatana de distribució de  begudes La Flor de Vimbodí. El certamen compta, a més, amb el suport de l'Associació  Catalana de les Arts del Vidre, el Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya; el  Patronat de Turisme de la Diputació; el Consell Comarcal de la Conca i la Ruta del Cister. 
 
Una tradició arrelada
La tradició vidriera a Vimbodí i Poblet es remunta al segle XII, en què van existir un forn de  vidre a la zona de Nerola on es fabricaven llums per al monestir de Poblet, aleshores en  construcció. La producció vidriera va esdevenir una indústria a primers del segle XX i fins  als anys 50, un període en què van arribar a funcionar fins a quatre establiments de  fabricació de vidre. S'hi produïen objectes per a diferents usos: industrial, religiós,  decoratiu, agrícola i especialment d'ús domèstic. Les principals peces que sortien dels  forns de vidre eren porrons, setrills i garrafes de vidre català verd i blanc, i també càntirs,  salers, abeuradors de canaris, ratetes i altres peces d'artesania. Actualment, el Museu i  Forn del Vidre, en funcionament des de 1993 (el museu) i 1996 (el forn), així com la Festa  del Vidre Artesà de Vimbodí i Poblet, VITRUM, donen fe de l'esplendorós passat vidrier de  la vila. 
Trobareu més informació a l'edició en paper de la Nova Conca d'aquest pròxim divendres