L'autovia A-27, a mitges i sense calendari

Declaració conjunta de l'Alcalde de Montblanc, Josep Andreu i el de Valls, Albert Batet

Resta de pobles

Segueix el compte d'Instagram de la Nova Conca fent clic aquí
Properament, s'obrirà al trànsit el tram de l'autovia A-27 entre el Morell i Valls. Així, amb anys de retard acumulat, es posa en servei un tram de l'autovia que, en el seu conjunt i quan es completi el projecte en tots els seus trams fins a Montblanc, és absolutament indispensable per al desenvolupament de les nostres ciutats, del Camp de Tarragona i també del conjunt del nostre país.
 
En reiterades ocasions, els ajuntaments de Montblanc i Valls, així com un gran nombre d'agents socials, econòmics i institucionals, hem reclamat l'execució de les obres i l'acabament, en la seva totalitat, de l'autovia. Primer els governs espanyols del PSOE i després del PP van paralitzar durant més de cinc anys la inversió, deixant obres a mig fer, amb tot el que això representa d'impacte i perjudici ambiental i paisatgístic sobre els nostres termes municipals, amb afectacions a camins, camps i propietats. En tot aquest temps de paràlisis, els ciutadans i ciutadanes de les nostres comarques a més hem hagut de patir els problemes en la mobilitat i seguretat de la circulació, en especial de la carretera N-240, incapaç d'absorbir amb condicions el trànsit de vehicles. I per últim, durant tots aquests anys, la incertesa sobre l'execució de l'autovia ha afectat i està afectant molt negativament a les perspectives de creixement i desenvolupament econòmic de tota l'àrea de les comarques de Tarragona i Lleida.
 
L'obertura de l'autovia fins a Valls certament suposa un avanç, però un avanç petit. Continua en obres el tram de la variant de Valls i, a la vegada, no en sabem gairebé res ni de l'execució del túnel de Lilla ni tampoc de la finalització de l'autovia fins a Montblanc. A més, volem advertir una vegada més que la posada en funcionament de l'autovia fins a Valls, sense completar la seva execució fins a Montblanc, afectarà d'una manera negativa a les entrades a la ciutat de Valls, com també a les connexions en direcció a Montblanc, per Alcover i l'Estret de la Riba i el Coll de Lilla, vies del tot insuficients per suportar d'una manera òptima i segura l'increment previst del trànsit de vehicles i camions. Esperem, si més no, que l'obertura per trams i parcial de l'A-27 s'efectuï amb una bona planificació per garantir en tot moment.
 
La construcció a Valls el proper any de la nova connexió viària entre l'N-240 i la carretera d'Alcover ajudarà a reconduir aquesta situació, en una inversió que executa directament la Generalitat de Catalunya. Tot i així, lamentablement, la solució definitiva per part del Ministeri de Foment a l'hora de completar la construcció total de l'autovia fins a Montblanc, continua a l'aire.  A les reiterades demandes d'informació dels ajuntaments de Montblanc i Valls, fins al moment les úniques respostes que hem obtingut de Foment han estat inconcretes. En el millor dels casos, s'han anunciat previsions pressupostàries de caràcter plurianual poc detallades i insuficients que, davant l'experiència d'incompliments reiterats per part del Govern espanyol en tots aquests anys, ens ofereixen més aviat poques garanties.
 
El retard ha representat i representa una burla a tots els ciutadans de l'Alt Camp i la Conca de Barberà. Esperem que s'assumeixi d'una vegada per totes que l'A-27 és una infraestructura prioritària i del tot necessària per a la reactivació econòmica i la millora de les connexions i vertebració del Camp de Tarragona, les nostres ciutats i les nostres àrees industrials i turístiques amb Lleida i la vall de l'Ebre.
 
Davant d'això, com alcaldes de Montblanc i Valls, volem reiterar una vegada més que l'autovia A-27 no té sentit sense el túnel de Lilla i la connexió completa entre Valls i Montblanc. Des dels nostres ajuntaments, i en tots els àmbits on faci falta, continuarem reclamant de manera responsable la finalització total d'un projecte que ja fa massa anys que hauria de ser realitat.
Trobareu més informació a l'edició en paper de la Nova Conca d'aquest pròxim divendres