Primera trobada Watt del Corb, la comunitat energètica de la Vall del Corb
El proper dilluns 14 d’octubre a les 18 h a Rocafort de Vallbona tindrà lloc la 1a trobada de Watt del Corb.

Des de l’Associació per al Desenvolupament Integral de la Vall del Corb i amb la voluntat de mantenir un territori rural viu i una comunitat compromesa amb el seu entorn, volen tirar endavant Watt del Corb, la comunitat energètica de la Vall del Corb (en forma de cooperativa de consum).
Es tracta d’una iniciativa local i col·lectiva compromesa amb el territori i la seva gent per produir, generar i repensar l’energia. Volen posar en contacte els veïns i les veïnes dels 20 municipis de la vall i i aconseguir el suport dels Ajuntaments de la zona per participar activament d’una transició energètica justa que posi les persones i el territori al centre.
Fins ara, s’han presentat multitud de grans projectes industrials de producció d’energia solar o eòlica a la vall del Corb. Aquests projectes estan en mans de grans empreses, que pretenen abastir la indústria i les ciutats construint macrocentrals en territoris rurals, sense tenir en compte les realitats de la vall i amb l’única perspectiva de guanyar molts diners. Apunten que des de l’associació que “ara és l’hora de plantejar l’alternativa i construir les bases d’una transició energètica al servei de les persones i del territori”. “Fer-ho col·lectivament i a nivell de Vall del Corb permetrà aprendre juntes, optimitzar els recursos i superar millor les dificultats d’impulsar una comunitat energètica en un entorn rural” seguien explicant en un cominicat.
Una de les possibles accions a emprendre és la instal·lació de plaques solars utilitzant una o més teulades per compartir l’energia generada però també plantegem mesures d'eficiència energètica, mobilitat sostenible, compres col·lectives de pèlets, llenya, sistemes d’aerotèrmia, etc.
Gràcies al suport i finançament de l'Institut Català d'Energia, del Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, i del Departament d'Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya (Solarcoop) disposen d’acompanyament tècnic i grupal per fer possible aquest projecte.
No obstant això, la comunitat energètica es defineix i gestiona amb la participació d’un grup motor de persones interessades en formar-ne part que seran les que aniran definint les accions energètiques a emprendre (segons les potencialitats del territori i els interessos i necessitats de les persones impulsores) així com la manera d’organitzar-se i l’estratègia comunicativa per a difondre i fer créixer la iniciativa.
Després d’uns primers mesos en què hem estat fent córrer la veu, teixint aliances i explorant les potencialitats i reptes de la creació d’aquesta comunitat energètica a la Vall del Corb, és l’hora d’avançar juntes en la definició i consolidació de la comunitat energètica que volem.
El proper dilluns 14 d’octubre a les 18 h a Rocafort de Vallbona tindrà lloc la 1a trobada de Watt del Corb. Més enllà de clarificar dubtes sobre el plantejament de Watt del Corb i compartir les tasques realitzades fins ara i aquelles previstes pels propers mesos, serà un espai distès i participatiu on conèixer els interessos i necessitats de cadascú, les vies de participació i les possibles accions a emprendre.
La trobada és oberta a tothom amb inscripció prèvia a [email protected]. (Vegeu cartell adjunt)
En les properes setmanes i mesos, des de l’Associació de la vall del Corb i en el marc del projecte Watt del Corb, tenen previst la organització d’altres trobades, xerrades, taules rodones, tallers, projeccions de documentals i altres esdeveniments per tal de conscienciar a la població sobre la importància d’una transició energètica realment justa. D’entre les xerrades i tallers previstes pels propers mesos, destaquem la Jornada “Transició Energètica local: Apoderem-nos i intercanviem iniciatives” que tindrà lloc el proper 26 d’octubre al matí a Guimerà. En breu us passarem cartell i programa específic.
