Primera trobada Watt del Corb, la comunitat energètica de la Vall del Corb

El proper dilluns 14 d’octubre a les 18 h a Rocafort de Vallbona tindrà lloc la 1a trobada de  Watt del Corb.

Resta de pobles

Primera trobada Watt del Corb, la comunitat energètica de la Vall del Corb
Primera trobada Watt del Corb, la comunitat energètica de la Vall del Corb
Segueix el compte d'Instagram de la Nova Conca fent clic aquí

Des de l’Associació per al Desenvolupament Integral de la Vall del Corb i amb la voluntat de  mantenir un territori rural viu i una comunitat compromesa amb el seu entorn, volen tirar  endavant Watt del Corb, la comunitat energètica de la Vall del Corb (en forma de cooperativa de  consum).  

Es tracta d’una iniciativa local i col·lectiva compromesa amb el territori i la seva gent per produir,  generar i repensar l’energia. Volen posar en contacte els veïns i les veïnes dels 20 municipis de  la vall i i aconseguir el suport dels Ajuntaments de la zona per participar activament d’una  transició energètica justa que posi les persones i el territori al centre.  

Fins ara, s’han presentat multitud de grans projectes industrials de producció d’energia solar o  eòlica a la vall del Corb. Aquests projectes estan en mans de grans empreses, que pretenen  abastir la indústria i les ciutats construint macrocentrals en territoris rurals, sense tenir en compte  les realitats de la vall i amb l’única perspectiva de guanyar molts diners. Apunten que des de l’associació que “ara és l’hora de plantejar  l’alternativa i construir les bases d’una transició energètica al servei de les persones i del territori”. “Fer-ho col·lectivament i a nivell de Vall del Corb permetrà aprendre juntes, optimitzar els  recursos i superar millor les dificultats d’impulsar una comunitat energètica en un entorn rural” seguien explicant en un cominicat. 

Una de les possibles accions a emprendre és la instal·lació de plaques solars utilitzant una o més  teulades per compartir l’energia generada però també plantegem mesures d'eficiència energètica, mobilitat sostenible, compres col·lectives de pèlets, llenya, sistemes d’aerotèrmia, etc.  

Gràcies al suport i finançament de l'Institut Català d'Energia, del Departament d'Acció Climàtica,  Alimentació i Agenda Rural, i del Departament d'Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya  (Solarcoop) disposen d’acompanyament tècnic i grupal per fer possible aquest projecte. 

No obstant això, la comunitat energètica es defineix i gestiona amb la participació d’un grup  motor de persones interessades en formar-ne part que seran les que aniran definint les accions  energètiques a emprendre (segons les potencialitats del territori i els interessos i necessitats de  les persones impulsores) així com la manera d’organitzar-se i l’estratègia comunicativa per a  difondre i fer créixer la iniciativa. 

Després d’uns primers mesos en què hem estat fent córrer la veu, teixint aliances i explorant les  potencialitats i reptes de la creació d’aquesta comunitat energètica a la Vall del Corb, és l’hora  d’avançar juntes en la definició i consolidació de la comunitat energètica que volem.  

El proper dilluns 14 d’octubre a les 18 h a Rocafort de Vallbona tindrà lloc la 1a trobada de  Watt del Corb. Més enllà de clarificar dubtes sobre el plantejament de Watt del Corb i compartir  les tasques realitzades fins ara i aquelles previstes pels propers mesos, serà un espai distès i  participatiu on conèixer els interessos i necessitats de cadascú, les vies de participació i les  possibles accions a emprendre. 

La trobada és oberta a tothom amb inscripció prèvia a [email protected]. (Vegeu  cartell adjunt)

En les properes setmanes i mesos, des de l’Associació de la vall del Corb i en el marc del projecte  Watt del Corb, tenen previst la organització d’altres trobades, xerrades, taules rodones, tallers,  projeccions de documentals i altres esdeveniments per tal de conscienciar a la població sobre la  importància d’una transició energètica realment justa. D’entre les xerrades i tallers previstes pels  propers mesos, destaquem la Jornada “Transició Energètica local: Apoderem-nos i  intercanviem iniciatives” que tindrà lloc el proper 26 d’octubre al matí a Guimerà. En breu us  passarem cartell i programa específic.  

Trobareu més informació a l'edició en paper de la Nova Conca d'aquest pròxim divendres