Montblanc, protagonista de la IV Trobada dels centres d’estudi del Camp de Tarragona, la Conca de Barberà i el Priorat
El Museu Comarcal de Montblanc acollirà aquest dissabte, 17 d’octubre, la IV Trobada dels Centres d’Estudi del Camp de Tarragona, la Conca de Barberà i el Priorat, organitzada per l’Institut Ramon Muntaner (IRMU), el Departament de Cultura i la Coordinadora de Centres d’Estudi de Parla Catalana. Un any més la trobada pretén facilitar als diferents centres d’estudi del territori un marc de treball per debatre i crear projectes conjunts relacionats amb el patrimoni local.
La primera de les conferències previstes dissabte té com a centre d’interès la ciutat amfitriona. “Viure en una vila catalana baixmedieval: Montblanc (segles XIII-XIV)” serà la conferència impartida per l’historiador Jaume Felip Sánchez. Seguidament hi haurà el balanç dels grups de treball que es van crear en la trobada d’aquests centres l’any 2013. En aquella ocasió es va acordar promoure treballs i estudis relacionats amb Els Fets del 1714 i reprendre el projecte “Roda d’Art”. Roda d’Art era una iniciativa de principis dels anys 90 en què diferents centres d’estudi del Camp de Tarragona difonien la feina feta per artistes locals. L’any 2013 es va decidir ampliar fronteres i arribar a les tres demarcacions participants en la trobada. Pel que fa a Els Fets del 1714, d’aquells grups de treball, va sorgir la proposta de digitalitzar el Fons Aparici. El gruix de la documentació del fons de Josep Aparici, geògraf reial i comerciant, correspon a la seva activitat, entre la qual destaca la documentació referent a la implantació en aquells temps del cadastre. Segons la directora de l’IRMU, M. Carme Jiménez, “els fons s’ha digitalitzat per part de la Biblioteca de Catalunya i, des del passat divendres, dia 9 d’octubre, es pot consultar en obert a la Memòria Digital de Catalunya. Projectes com aquests fan que valorem molt positivament aquesta mena de trobades ja que de moltes sensibilitats poden sortir moltes idees que potser individualment mai veurien la llum”.
Per finalitzar la IV Trobada d’aquest dissabte, hi haurà la presentació de nous projectes col·lectius proposats per alguns dels centres participants. Com a complement a aquesta part més teòrica es realitzarà una visita cultural a l’església parroquial Santa Maria la Major de la població.
La jornada està adreçada a centres d’estudis, entitats culturals i investigadors però també resta oberta a tothom que tingui interès en els temes a tractar. Per tal de participar-hi s’ha de formalitzar una inscripció totalment gratuïta a l’adreça [email protected] o al telèfon 977 40 17 57. El dinar és opcional i té un preu de 15 euros per persona i també necessita d’inscripció prèvia, en aquest cas s’ha de realitzar abans del 15 d’octubre.
La Trobada dels Centres d’Estudi del Camp de Tarragona, la Conca de Barberà i el Priorat compta en aquesta quarta edició amb la col·laboració de diverses entitats locals com el Centre d’Estudis Comarcals de la Conca de Barberà, que n’és l’amfitrió de la trobada, i el Museu Arxiu de Montblanc i comarca, així com de la Diputació de Tarragona i de la Fundació Josep Irla.
Trobareu més informació a www.irmu.org.
