S'ha fet un taller de cuina per a l'aprofitament dels excedents dels horts socials

Montblanc

Segueix el compte d'Instagram de la Nova Conca fent clic aquí

Aquest octubre es va organitzar un taller de cuina aprofitant l’Espai Cuina darrerament inaugurat al Concactiva, per tal que les famílies que tenen una parcel·la a la finca d’Horts Socials Ecològics de Montblanc aprenguin a aprofitar els excedents de l’horta d’estiu per tal de fer rebost per l’hivern.

Actualment en el projecte d’Horts Socials de Montblanc, que va començar la tardor del 2012, hi participen 12 famílies que tenen una parcel·la cadascuna de 70m2 on conreen tota la diversitat possible de verdura al llarg de l’any utilitzant la filosofia i les tècniques pròpies de l’agricultura ecològica. 

També hi ha una superfície on les persones voluntàries de Càritas conreen verdures pel menjador social. Cada família participa en les tasques de manteniment de la finca i s’ocupa de conrear el seu tros amb l’ajuda i seguiment de les persones t&eg rave;cniques de Xicòria i les voluntàries de Càritas en coordinació amb l’Ajuntament de Montblanc i Serveis Socials del Consell Comarcal.

Al taller, que va durar un parell d’hores, van preparar algunes receptes molt fàcils però molt nutritives com la salsa al pesto, paté d’albergínia, escalivada o el tzatziki i a conservar-les. També van fer unes conserves de tomaca natural sencera i de salsa de tomaca fregida.

L’aprofitament dels productes de l’horta d’estiu s’ha fet tota la vida especialment e n zones de clima fred com Montblanc. Fer conserves d’aquests productes de l’hort permet omplir el rebost de conserves per passar l’hivern: conserva de tomaca, escalivada, carbassó, mongeta tendra, o albergínia.

Tot i així també planten una gran diversitat d’hortícoles a l’hivern. Les darreres setmanes d’agost i primeres de setembre les famílies dels horts van plantar tot tipus de cols (arrissada, llisa, brussel·les, llombarda, ...), bròquil verd, col-i-flor, fonoll, àpit, espinac, ceba, enciams d’hivern, porro pastanaga, raves, remolatxa i nap.

Aquest estiu, a banda de patir molta sequera, algunes hortes estaven realment exuberants degut a les plantades atapeïdes que conserven millor la humitat i l’encoixinat amb restes de gespa seca i palla per tapar el sòl i disminuir la pèrdua d’aigua, iniciativa dels propis hortolans i hortolanes.

També hi ha famílies migrades que han portat llavors dels seus països d’origen per experimentar i hem pogut observar carabasses i mongetes xineses bissap i okra del Senegal a banda de multitud de flors i plantes medicinals que contribueixen a atraure insectes per reduir el risc de plagues i malalties.

Trobareu més informació a l'edició en paper de la Nova Conca d'aquest pròxim divendres