Aprovat el Pla de Prevenció de Residus Comarcals a la Conca de Barberà

Segueix el compte d'Instagram de la Nova Conca fent clic aquí
El passat 26 d’octubre es va aprovar pel Ple del Consell Comarcal el Pla de Prevenció de Residus Comarcal de la Conca de Barberà amb l’objectiu de promoure la prevenció de residus a la comarca implicant el major nombre d’agents, fomentant la reutilització i el consum responsable i incrementant la sensibilització de la ciutadania en aquest àmbit.
Prevenir la generació de residus, en pes, volum, diversitat i perillositat és un dels principals reptes per assolir una gestió sostenible ambientalment i econòmica dels residus municipals i alhora poder complir amb els objectius establerts per la normativa sectorial. La reducció de residus en origen permet obtenir beneficis en diverses direccions: estalvi de recursos naturals i d’energia, disminució dels impactes ambientals, compliment amb el marc legal i reducció de les despeses.
El Consell Comarcal de la Conca de Barberà des de fa uns anys està realitzant actuacions aïllades en matèria de prevenció dels residus municipals. Ara, amb l’elaboració d’aquest pla, es pretén disposar d’una eina de treball que reculli, ordeni i planifiqui les actuacions que actualment i en un futur es portaran a terme en l’àmbit de la prevenció i la reutilització dels residus municipals i, per altra banda, també es pretén involucrar i fer partícips i protagonistes les persones, els diferents agents econòmics i les entitats comarcals amb la incorporació de valors, nous hàbits i actituds de consum que facin factible l’èxit del pla.
El Pla fixa un període de cinc anys amb un Pla de treball en què es concreten les actuacions estratègiques que hauran de ser valorades en el moment de revisar el Pla i contrastar-lo amb les properes planificacions a la comarca.
Per assolir aquests objectius el pla defineix un total de dotze accions a desenvolupar en un cronograma establert en el període 2015-2020. Aquestes accions es desglossen en funció de a qui van dirigides (ciutadania, equipaments municipals, sector comercial, fires i mercats, escoles i actuacions transversals). Finalment, en un eix transversal del Pla aposta per completar l’ambientalització d’actes i esdeveniments del poble, l’establiment d’instruments normatius per a la regulació de la prevenció de residus i l’establiment d’instruments fiscals per fomentar la prevenció.
La prevenció és un dels eixos fonamentals del model català de gestió de residus i totes les normatives mediambientals vigents estableixen criteris de reducció, donat que és indispensable produir i consumir evitant la generació de residus innecessaris i superflus.
L’Agència de Residus de Catalunya promou diverses actuacions en aquest àmbit, una de les quals és la participació com a ens organitzador de la Setmana Europea de la Prevenció de Residus, que se celebrarà arreu del continent del 21 al 27 de novembre d’enguany i que té per objectiu que la ciutadania sigui conscient de la importància dels seus hàbits pel que fa a la generació de residus. El Consell Comarcal participa en aquesta setmana en diferents actes, com són l’exposició i taller “Som gent de profit” per les escoles i amb la preparació del concurs de guarniment sostenible de Nadal a les escoles.
El Consell Comarcal treballa per prevenir i reduir la quantitat de generació de deixalles. En aquest marc, i amb la creació el Pla de Prevenció de Residus Municipals 2015-2020, es vol avançar i establir noves estratègies concretes que potenciïn un ús més eficient i racional dels recursos i un impuls a la prevenció de generació de residus, la reutilització i el reciclatge a tota la comarca.
Prevenir la generació de residus, en pes, volum, diversitat i perillositat és un dels principals reptes per assolir una gestió sostenible ambientalment i econòmica dels residus municipals i alhora poder complir amb els objectius establerts per la normativa sectorial. La reducció de residus en origen permet obtenir beneficis en diverses direccions: estalvi de recursos naturals i d’energia, disminució dels impactes ambientals, compliment amb el marc legal i reducció de les despeses.
El Consell Comarcal de la Conca de Barberà des de fa uns anys està realitzant actuacions aïllades en matèria de prevenció dels residus municipals. Ara, amb l’elaboració d’aquest pla, es pretén disposar d’una eina de treball que reculli, ordeni i planifiqui les actuacions que actualment i en un futur es portaran a terme en l’àmbit de la prevenció i la reutilització dels residus municipals i, per altra banda, també es pretén involucrar i fer partícips i protagonistes les persones, els diferents agents econòmics i les entitats comarcals amb la incorporació de valors, nous hàbits i actituds de consum que facin factible l’èxit del pla.
El Pla fixa un període de cinc anys amb un Pla de treball en què es concreten les actuacions estratègiques que hauran de ser valorades en el moment de revisar el Pla i contrastar-lo amb les properes planificacions a la comarca.
Per assolir aquests objectius el pla defineix un total de dotze accions a desenvolupar en un cronograma establert en el període 2015-2020. Aquestes accions es desglossen en funció de a qui van dirigides (ciutadania, equipaments municipals, sector comercial, fires i mercats, escoles i actuacions transversals). Finalment, en un eix transversal del Pla aposta per completar l’ambientalització d’actes i esdeveniments del poble, l’establiment d’instruments normatius per a la regulació de la prevenció de residus i l’establiment d’instruments fiscals per fomentar la prevenció.
La prevenció és un dels eixos fonamentals del model català de gestió de residus i totes les normatives mediambientals vigents estableixen criteris de reducció, donat que és indispensable produir i consumir evitant la generació de residus innecessaris i superflus.
L’Agència de Residus de Catalunya promou diverses actuacions en aquest àmbit, una de les quals és la participació com a ens organitzador de la Setmana Europea de la Prevenció de Residus, que se celebrarà arreu del continent del 21 al 27 de novembre d’enguany i que té per objectiu que la ciutadania sigui conscient de la importància dels seus hàbits pel que fa a la generació de residus. El Consell Comarcal participa en aquesta setmana en diferents actes, com són l’exposició i taller “Som gent de profit” per les escoles i amb la preparació del concurs de guarniment sostenible de Nadal a les escoles.
El Consell Comarcal treballa per prevenir i reduir la quantitat de generació de deixalles. En aquest marc, i amb la creació el Pla de Prevenció de Residus Municipals 2015-2020, es vol avançar i establir noves estratègies concretes que potenciïn un ús més eficient i racional dels recursos i un impuls a la prevenció de generació de residus, la reutilització i el reciclatge a tota la comarca.
Trobareu més informació a l'edició en paper de la Nova Conca d'aquest pròxim divendres
