Una agrupació veïnal de Montblanc no vol més antenes de telefonia mòbil

Segueix el compte d'Instagram de la Nova Conca fent clic aquí
L’agrupació veïnal de ciutadans que ja l’any 2010 es va mobilitzar davant la possibilitat que l’Ajuntament de Montblanc instal·lés noves antenes de telefonia mòbil, s’ha tornat a mobilitzar i recollir signatures, davant la que sembla imminent instal·lació ara de les antenes pertanyents a una coneguda companyia de telefonia mòbil.
En aquest sentit, ens han fet arribar a la nostra redacció un escrit al respecte que s’expressa de la forma següent: “Arran de l’autorització per part de l’Ajuntament de Montblanc de col·locar tres noves antenes de telefonia, s’ha reactivat de forma urgent una agrupació veïnal de ciutadans d’aquesta vila preocupats pel possible impacte de les antenes de telefonia sobre la salut. Aquesta agrupació veïnal ja al 2010 va poder aturar un projecte similar per part de l’ajuntament, recollint l’opinió popular contrària en un document avalat per més de 1.300 signatures. En aquell moment es va demanar que no s’instal·lessin antenes en zones poblades i es va requerir dels responsables municipals transparència, rigor i l’elaboració d’un Pla Director, cosa a la qual l’ajuntament es va comprometre. Segons l’agrupació, però, l’any 2010 el consistori va recuperar el sentit de la prudència i es va avenir a retirar el projecte no tant en coherència amb la seva manera real de veure el tema com per la proximitat d’eleccions municipals.
En una reunió que es va celebrar la setmana passada al consistori montblanquí, a petició dels representants de l’esmentada agrupació veïnal que veia riscos en l’increment d’instal·lacions d’antenes de telefonia al municipi, els membres de l’equip de govern van confirmar que havien donat ja el permís d’obres a les operadores per a la instal·lació de tres antenes més. Una es posaria al carrer Joan Amades, a prop de la residència de gent gran, l’altra damunt l’edifici del jutjat, davant l’església de Santa Maria, i l’altra a la zona del cementiri.
La situació política a l’ajuntament és avui certament diferent a la de l’any 2010: un sol partit té la majoria absoluta i disposa de tres anys de mandat per davant; i a diferència de la vegada anterior en què la legislació i els tràmits per a la concessió de llicències obligaven l’ajuntament, per exemple, a comunicar la iniciativa presa als veïns més directament afectats, actualment la norma és molt més permissiva, els tràmits són menors i permeten legalment menys transparència i més rapidesa en l’execució. A dia d’avui, les llicències estan adjudicades o ben bé a punt i les antenes a punt d’instal·lar-se, amb la perplexitat de bona part de la població davant la inexistència d’informació, de transparència, de sensibilitat, i de prescindir del “principi de precaució “,que té per objectiu prevenir raonablement l’exposició humana a nivells de risc significatius sense esperar a disposar de resultats concloents. Aquesta política de fets consumats ha merescut l’enèrgica protesta i reprovació de la citada agrupació veïnal i és per això que s’ha endegat una campanya d’informació del fet a la ciutadania, i de recollida de signatures demanant prudència i rigor.
En el document de signatures que es pot trobar en diferents comerços de la vila, l’agrupació citada demana al Consistori que es paralitzi o que es retiri cautelarment la concessió de les llicències d’instal·lació de les antenes de telefonia i que si socialment estiguessin justificades, fossin ubicades en llocs lliures d’activitat humana. L’agrupació creu necessari que s’obri un debat amb la participació dels convilatans a fi de poder determinar si realment es necessita més cobertura de telefonia mòbil al municipi, escoltant els raonaments tècnics i científics de tota naturalesa com a pas previ per a l’elaboració d’una planificació que contempli les necessitats de Montblanc en aquesta matèria a curt, a mig i a llarg termini. Per la seva part, l’agrupació, a priori, estima que hi ha un important nivell de cobertura de telefonia mòbil a Montblanc i creu que abans de sotmetre a la població a més radiació de microones -les antenes de telefonia emeten microones les 24 hores del dia els 365 dies de l’any- caldria determinar científicament tant la seva necessitat com les seves possibles ubicacions.
L’agrupació veïnal, per la seva banda, posa l’èmfasi en la necessitat de tenir en compte opinions tan autoritzades com les que emanen de la Comissió Europea, de varis organismes internacionals de salut (OMS, EEA) i de multitud de reconeguts científics, que venen alertant dels riscos sobre la salut humana de les microones que emeten les antenes, Wifi i telefonia mòbil i inal·làmbrica i recorda que el Parlament Europeu, en la seva Resolució 1815 de 27 de Maig de 2011, va emetre, entre altres, les següents advertències :
“…la telefonia mòbil sembla tenir efectes biològics no tèrmics més o menys nocius (...) fins i tot quan l’exposició és a nivells que estan per sota dels valors dels llindars oficials. I per això demana que s’apliqui el PRINCIPI DE PRECAUCIÓ”.
“ l’Assemblea lamenta que encara hi hagi una falta de reacció davant els riscos sanitaris i mediambientals coneguts o emergents i retards pràcticament sistemàtics en l’aprovació de mesures preventives eficaces. L’espera (...) pot portar a costos econòmics i sanitaris molt elevats, com ha estat en els casos de l’amiant, la gasolina amb plom i el tabac.
I fa, entre altres, les següents recomanacions:
“Prendre totes les mesures raonables per reduir l’exposició als camps electromagnètics, especialment a les radiofreqüències.
Reconsiderar la base científica de les normes actuals.
Posar en marxa campanyes d’informació i sensibilització sobre els riscos d’efectes biològics a llarg termini potencialment nocius sobre el medi ambient i la salut humana, especialment dirigides a nens, adolescents i joves en edat reproductiva.
Prestar especial atenció a les persones “electrosensibles” que pateixen d’una síndrome d’intolerància als camps electromagnètics, i establir mesures especials per a la seva protecció, inclosa la creació de zones lliures d’ona que no estiguin cobertes per la xarxa inal·làmbrica.”
Posteriorment, la mateixa OMS ( Organització Mundial de la Salud), el 31 de Maig del mateix any 2011 va classificar aquestes microones de radiofreqüència que emeten les antenes com a 2B (possiblement cancerígenes), i l’Agència Europea del Medi Ambient (EEA) va anar encara més lluny i va fer la següent declaració: “ Les radiacions de microones poden provocar malalties tals com la leucèmia infantil, tumors cerebrals, càncer de mama, alteracions del sistema nerviós, canvis en les funcions cerebrals i danys en el sistema immunitari”.
Hi ha també més de 3.000 estudis científics que avalen aquestes declaracions i recomanacions. Dos del més importants són l’Estudi Europeu Reflex de l’any 2004 i l’Estudi-Informe Bioinitiative de l’any 2007, revisat i ampliat el 2012. En l’estudi Bioiniciative es revisen més de 3.800 estudis de prestigiosos científics i universitats de tot el món que analitzen l’impacte de les microones i dels camps electromagnètics sobre la salut humana. En l’elaboració de l’informe hi van participar 29 científics independents de tot el món i les conclusions, contundents, es poden resumir en dues:
1/ Hi ha greus riscos per la salut humana quan hi ha una exposició prolongada a les microones (tecnologies inal·làmbriques) i als camps electromagnètics en general.
2/ Els límits actuals màxims permesos estan obsolets. S’han d’abaixar els límits d’exposició en base als nivells de resposta biològica trobats. Es recomana baixar els límits permesos pels països a 1 miliwat/m2.
En contrast amb això, es veu la gran disparitat que hi ha en els límits màxims de radiació permesos per la llei en diferents països (veure el quadre adjunt). Mentre que a Espanya la llei permet un límit de 4,500mw/m2, a Austràlia, concretament a Nova Gales del Sud, se’n permeten només 0,01mw/m2, o sigui 450.000 vegades menys . Fins i tot a dins de l’estat espanyol, hi ha comunitats autònomes com Catalunya on la llei permet un límit màxim de 2.000mw/m2, quan a Castella-la Manxa només en permeten 1mw/m2, és a dir 2.000 vegades menys.
Segons l’agrupació veïnal, docs, la realitat és que la contaminació electromagnètica degut a antenes de telefonia i microones ha augmentat en progressió geomètrica els últims 10-15 anys ( veure quadre adjunt), sobretot en les zones urbanes i els nostres pobles i ciutats, malauradament, cada dia estan més contaminats electromagnèticament i les persones han de suportar nivells molt alts de radiació en els seus cossos les 24 hores del dia.
Com a conseqüència i en coherència amb arguments citats, l’agrupació veïnal de ciutadans referida al principi recull la preocupació ciutadana per l’augment de la contaminació electromagnètica a Montblanc i demana la paralització del projecte d’instal·lació de més antenes al municipi, fins que no hi hagi un estudi seriós de si realment fan falta i un pla director per a la planificació present i futura sobre aquest tema, tenint en compte tots els aspectes sanitaris implicats així com el seu impacte mediambiental i sobre el patrimoni.
L’agrupació veïnal considera que arguments esgrimits per l’equip de govern del consistori com els dèficits de cobertura de mòbils en esdeveniments massius puntuals (alguns dies de la festa de Sant Jordi, Clickània) no justifiquen la instal·lació fixa i indefinida d’antenes en llocs on hi ha activitat humana pròxima, i demanen als responsables municipals que retirin els permisos concedits i impedeixin noves instal·lacions, aplicant el principi de prudència en base a la manca de consens científic sobre la innocuïtat de les antenes de telefonia, alhora que es promogui un estudi i una planificació seriosa, informant de tot plegat a la ciutadania de Montblanc”.
En aquest sentit, ens han fet arribar a la nostra redacció un escrit al respecte que s’expressa de la forma següent: “Arran de l’autorització per part de l’Ajuntament de Montblanc de col·locar tres noves antenes de telefonia, s’ha reactivat de forma urgent una agrupació veïnal de ciutadans d’aquesta vila preocupats pel possible impacte de les antenes de telefonia sobre la salut. Aquesta agrupació veïnal ja al 2010 va poder aturar un projecte similar per part de l’ajuntament, recollint l’opinió popular contrària en un document avalat per més de 1.300 signatures. En aquell moment es va demanar que no s’instal·lessin antenes en zones poblades i es va requerir dels responsables municipals transparència, rigor i l’elaboració d’un Pla Director, cosa a la qual l’ajuntament es va comprometre. Segons l’agrupació, però, l’any 2010 el consistori va recuperar el sentit de la prudència i es va avenir a retirar el projecte no tant en coherència amb la seva manera real de veure el tema com per la proximitat d’eleccions municipals.
En una reunió que es va celebrar la setmana passada al consistori montblanquí, a petició dels representants de l’esmentada agrupació veïnal que veia riscos en l’increment d’instal·lacions d’antenes de telefonia al municipi, els membres de l’equip de govern van confirmar que havien donat ja el permís d’obres a les operadores per a la instal·lació de tres antenes més. Una es posaria al carrer Joan Amades, a prop de la residència de gent gran, l’altra damunt l’edifici del jutjat, davant l’església de Santa Maria, i l’altra a la zona del cementiri.
La situació política a l’ajuntament és avui certament diferent a la de l’any 2010: un sol partit té la majoria absoluta i disposa de tres anys de mandat per davant; i a diferència de la vegada anterior en què la legislació i els tràmits per a la concessió de llicències obligaven l’ajuntament, per exemple, a comunicar la iniciativa presa als veïns més directament afectats, actualment la norma és molt més permissiva, els tràmits són menors i permeten legalment menys transparència i més rapidesa en l’execució. A dia d’avui, les llicències estan adjudicades o ben bé a punt i les antenes a punt d’instal·lar-se, amb la perplexitat de bona part de la població davant la inexistència d’informació, de transparència, de sensibilitat, i de prescindir del “principi de precaució “,que té per objectiu prevenir raonablement l’exposició humana a nivells de risc significatius sense esperar a disposar de resultats concloents. Aquesta política de fets consumats ha merescut l’enèrgica protesta i reprovació de la citada agrupació veïnal i és per això que s’ha endegat una campanya d’informació del fet a la ciutadania, i de recollida de signatures demanant prudència i rigor.
En el document de signatures que es pot trobar en diferents comerços de la vila, l’agrupació citada demana al Consistori que es paralitzi o que es retiri cautelarment la concessió de les llicències d’instal·lació de les antenes de telefonia i que si socialment estiguessin justificades, fossin ubicades en llocs lliures d’activitat humana. L’agrupació creu necessari que s’obri un debat amb la participació dels convilatans a fi de poder determinar si realment es necessita més cobertura de telefonia mòbil al municipi, escoltant els raonaments tècnics i científics de tota naturalesa com a pas previ per a l’elaboració d’una planificació que contempli les necessitats de Montblanc en aquesta matèria a curt, a mig i a llarg termini. Per la seva part, l’agrupació, a priori, estima que hi ha un important nivell de cobertura de telefonia mòbil a Montblanc i creu que abans de sotmetre a la població a més radiació de microones -les antenes de telefonia emeten microones les 24 hores del dia els 365 dies de l’any- caldria determinar científicament tant la seva necessitat com les seves possibles ubicacions.
L’agrupació veïnal, per la seva banda, posa l’èmfasi en la necessitat de tenir en compte opinions tan autoritzades com les que emanen de la Comissió Europea, de varis organismes internacionals de salut (OMS, EEA) i de multitud de reconeguts científics, que venen alertant dels riscos sobre la salut humana de les microones que emeten les antenes, Wifi i telefonia mòbil i inal·làmbrica i recorda que el Parlament Europeu, en la seva Resolució 1815 de 27 de Maig de 2011, va emetre, entre altres, les següents advertències :
“…la telefonia mòbil sembla tenir efectes biològics no tèrmics més o menys nocius (...) fins i tot quan l’exposició és a nivells que estan per sota dels valors dels llindars oficials. I per això demana que s’apliqui el PRINCIPI DE PRECAUCIÓ”.
“ l’Assemblea lamenta que encara hi hagi una falta de reacció davant els riscos sanitaris i mediambientals coneguts o emergents i retards pràcticament sistemàtics en l’aprovació de mesures preventives eficaces. L’espera (...) pot portar a costos econòmics i sanitaris molt elevats, com ha estat en els casos de l’amiant, la gasolina amb plom i el tabac.
I fa, entre altres, les següents recomanacions:
“Prendre totes les mesures raonables per reduir l’exposició als camps electromagnètics, especialment a les radiofreqüències.
Reconsiderar la base científica de les normes actuals.
Posar en marxa campanyes d’informació i sensibilització sobre els riscos d’efectes biològics a llarg termini potencialment nocius sobre el medi ambient i la salut humana, especialment dirigides a nens, adolescents i joves en edat reproductiva.
Prestar especial atenció a les persones “electrosensibles” que pateixen d’una síndrome d’intolerància als camps electromagnètics, i establir mesures especials per a la seva protecció, inclosa la creació de zones lliures d’ona que no estiguin cobertes per la xarxa inal·làmbrica.”
Posteriorment, la mateixa OMS ( Organització Mundial de la Salud), el 31 de Maig del mateix any 2011 va classificar aquestes microones de radiofreqüència que emeten les antenes com a 2B (possiblement cancerígenes), i l’Agència Europea del Medi Ambient (EEA) va anar encara més lluny i va fer la següent declaració: “ Les radiacions de microones poden provocar malalties tals com la leucèmia infantil, tumors cerebrals, càncer de mama, alteracions del sistema nerviós, canvis en les funcions cerebrals i danys en el sistema immunitari”.
Hi ha també més de 3.000 estudis científics que avalen aquestes declaracions i recomanacions. Dos del més importants són l’Estudi Europeu Reflex de l’any 2004 i l’Estudi-Informe Bioinitiative de l’any 2007, revisat i ampliat el 2012. En l’estudi Bioiniciative es revisen més de 3.800 estudis de prestigiosos científics i universitats de tot el món que analitzen l’impacte de les microones i dels camps electromagnètics sobre la salut humana. En l’elaboració de l’informe hi van participar 29 científics independents de tot el món i les conclusions, contundents, es poden resumir en dues:
1/ Hi ha greus riscos per la salut humana quan hi ha una exposició prolongada a les microones (tecnologies inal·làmbriques) i als camps electromagnètics en general.
2/ Els límits actuals màxims permesos estan obsolets. S’han d’abaixar els límits d’exposició en base als nivells de resposta biològica trobats. Es recomana baixar els límits permesos pels països a 1 miliwat/m2.
En contrast amb això, es veu la gran disparitat que hi ha en els límits màxims de radiació permesos per la llei en diferents països (veure el quadre adjunt). Mentre que a Espanya la llei permet un límit de 4,500mw/m2, a Austràlia, concretament a Nova Gales del Sud, se’n permeten només 0,01mw/m2, o sigui 450.000 vegades menys . Fins i tot a dins de l’estat espanyol, hi ha comunitats autònomes com Catalunya on la llei permet un límit màxim de 2.000mw/m2, quan a Castella-la Manxa només en permeten 1mw/m2, és a dir 2.000 vegades menys.
Segons l’agrupació veïnal, docs, la realitat és que la contaminació electromagnètica degut a antenes de telefonia i microones ha augmentat en progressió geomètrica els últims 10-15 anys ( veure quadre adjunt), sobretot en les zones urbanes i els nostres pobles i ciutats, malauradament, cada dia estan més contaminats electromagnèticament i les persones han de suportar nivells molt alts de radiació en els seus cossos les 24 hores del dia.
Com a conseqüència i en coherència amb arguments citats, l’agrupació veïnal de ciutadans referida al principi recull la preocupació ciutadana per l’augment de la contaminació electromagnètica a Montblanc i demana la paralització del projecte d’instal·lació de més antenes al municipi, fins que no hi hagi un estudi seriós de si realment fan falta i un pla director per a la planificació present i futura sobre aquest tema, tenint en compte tots els aspectes sanitaris implicats així com el seu impacte mediambiental i sobre el patrimoni.
L’agrupació veïnal considera que arguments esgrimits per l’equip de govern del consistori com els dèficits de cobertura de mòbils en esdeveniments massius puntuals (alguns dies de la festa de Sant Jordi, Clickània) no justifiquen la instal·lació fixa i indefinida d’antenes en llocs on hi ha activitat humana pròxima, i demanen als responsables municipals que retirin els permisos concedits i impedeixin noves instal·lacions, aplicant el principi de prudència en base a la manca de consens científic sobre la innocuïtat de les antenes de telefonia, alhora que es promogui un estudi i una planificació seriosa, informant de tot plegat a la ciutadania de Montblanc”.
Trobareu més informació a l'edició en paper de la Nova Conca d'aquest pròxim divendres
