Bon funcionament de les depuradores de la comarca durant el 2015

Depuradora de Montblanc
Depuradora de Montblanc
Segueix el compte d'Instagram de la Nova Conca fent clic aquí
Els sistemes de sanejament de la comarca estan formats per les depuradores de Montblanc, l’Espluga de Francolí, Santa Coloma de Queralt, Solivella i Senan i els col·lectors de Vimbodí, Poblet i Les Masies. Durant el 2015 es va iniciar el nou contracte entre el Consell Comarcal de la Conca de Barberà i la nova empresa, UTE Sanejament Conca de Barberà.  La valoració ha estat positiva, ja que s’ha fet una bona gestió dels sistemes i s’han realitzat millores i aportacions de valor afegit al sistemes.

Aquest any passat s’ha reduït l’entrada d’aigües residuals en alguns dels sistemes, finalitat que ha de tenir continuïtat, per evitar realitzar el tractament d’aigües que no siguin residuals a les depuradores. No s’han detectat incidències en la gestió dels processos i no hi ha hagut cap abocament destacable, fent que cada sistema dels municipis funcioni correctament.

La gestió dels propers quatre anys incideix en la màxima optimització energètica dels equips i la realització de millores i reposicions en totes les depuradores. Durant l’any ja s’ha estat treballant en la seva execució. S’ha adquirit un nou quadre elèctric per a l’estació de bombament del Parc Fluvial de l’Espluga de Francolí, automatitzant els equipaments i evitant avingudes d’aigua d’entrada a la instal·lació, i s’ha realitzat la construcció d’una caseta per aquest, per tal que els treballadors tinguin la màxima seguretat en el seu lloc de treball.

Santa Coloma de Queralt
A Santa Coloma de Queralt s’han col·locat dos nous equipaments pel reactor: un bufador que necessitava reposar-se i així aconseguir el mateix rendiment d’aquest tractament i un vehiculador, un nou equip que ajudarà a què l’eliminació de matèria orgànica en el reactor sigui més eficient.

Montblanc
La millora de més importància ha estat a la depuradora de Montblanc, on s’ha redistribuït tot l’edifici de control i s’ha construït una nova zona per tal de poder ampliar el laboratori i el magatzem i disposar correctament els equipaments de control remot de la resta de depuradores, ja que aquesta instal·lació és la seu central dels de sistemes de sanejament de la comarca pel que fa a la part administrativa i analítica de la gestió.

Durant aquest 2016 es preveuen noves millores: a Montblanc es realitzarà un canvi de les membranes dels difusors del reactor per augmentar el seu rendiment i millorar energèticament el cost i la sostenibilitat del tractament, objectiu que es veurà ampliat amb l’adquisició de noves bombes, sondes de control i variadors per a diversos punts del sistema.

Solivella
La depuradora de Solivella va ser l’últim sistema en posar-se en funcionament a la comarca. Durant aquests anys s’ha anat automatitzant i adaptant a la gestió de la resta de depuradores de la comarca. Aquest any es preveu ajustar encara més els equipaments per tal d’optimitzar energèticament el seu funcionament i adaptar les sales destinades al tractament de fangs a la tecnologia vigent.

Vimbodí i Poblet i l’Espluga de Francolí
Cal destacar l’estudi que es realitzarà en la totalitat del col·lector de Vimbodí a l’Espluga de Francolí, per detectar les possibles entrades d’aigües blanques i així poder assegurar que el tractament de les aigües residuals que arriben de la depuradora de l’Espluga són exclusivament aigües residuals, fent que el cost de la seva gestió es redueixi.
Totes aquestes millores, entre d’altres, seran introduïdes en els programes informàtics d’emergències i manteniment de les depuradores, invertint en què el control de cada depuradora, la seva optimització energètica, la gestió sostenible, la seguretat en el lloc de treball i la inversió en equips d’última generació, així com la realització de proves pilot que millorin els tractament, siguin un referent en la gestió de sistemes d’aigües residuals a Catalunya.
Trobareu més informació a l'edició en paper de la Nova Conca d'aquest pròxim divendres