Benedicció abacial de fra Octavi Vilà i Mayo, abat de Poblet

Segueix el compte d'Instagram de la Nova Conca fent clic aquí

Fra Octavi Vilà: «L’abat ha de servir amb amor i mostrar caritat en el servei»

Amb una gran solemnitat, aquest dissabte, dia 27 de febrer, el Monestir de Santa Maria de Poblet ha acollit la benedicció abacial de fra Octavi Vilà i Mayo, abat de Poblet, conferida per fra Mauro-Giuseppe Lepori, abat general de l’Orde Cistercenc.

La celebració ha comptat amb la presència del Sr. Arquebisbe, Mons. Jaume Pujol; el Sr. Arquebisbe-bisbe d’Urgell; el Sr. Cardenal, Mons. Lluís Martínez Sistach; el Sr. Arquebisbe de Barcelona, Mons. Joan Josep Omella; i nombrosos bisbes de les diòcesis amb seu a Catalunya com també abats, provincials de diferents congregacions, preveres, abadesses i religioses. També hi han assistit nombrosos familiars del pare abat i fidels de l’arxidiòcesi que han volgut ser presents en aquest dia tan assenyalat.

Entre les autoritats civils hi ha assistit el vicepresident de la Generalitat de Catalunya, Sr. Oriol Junqueras; el conseller d’Interior, Sr. Jordi Jané; el director d’Afers Religiosos de la Generalitat, Sr. Enric Vendrell; el president de la Diputació de Tarragona, Sr. Josep Poblet; representants de municipis com l’alcalde de Vimbodí, Sr. Joan Güell o l’alcalde de Tarragona, Sr. Josep-Fèlix Ballesteros, i d’altres institucions del territori.

En la seva homilia, l’abat general de l’Orde Cistercenc, citant la regla de sant Benet, ha dit que la Paraula de Déu «ens ha de portar a una escolta oberta i activa.» «L’abat és cridat a afavorir aquesta escolta per tal d’ajudar a la comunitat, als seus germans. És la Paraula de Déu la que fecunda la capacitació d’expressió i genera la bellesa de l’art», ha subratllat. Fra Mauro-Giuseppe ha precisat, també, quina és la vocació de l’abat: «servir els homes tal i com Déu ho fa.»

Com a moments significatius de la celebració, propis del ritu de benedicció d’un abat, hi ha hagut el cant de les lletanies dels sants amb fra Octavi postrat al terra, i el lliurament del llibre de la Regla de Sant Benet, l’anell, la mitra i el bàcul pastoral. Seguidament ha tingut un dels moments més emotius de la celebració quan l’abat, acabat de beneir, ha rebut l’òscul de pau per part de l’abat general de l’Orde, dels altres prelats, dels monjos de la seva comunitat i de les mares abadesses allí congregades. Una de les abraçades més càlides i llargues han estat amb l’abat emèrit de Poblet, P. Josep Alegre i amb el prior de la Comunitat i procurador general de l’Orde, Fra. Lluc Torcal.

El nou abat de Poblet, abans de cloure la celebració, ha pronunciat unes paraules d’agraïment tot recordant les exigències d’aquest nou servei. «El servei fet amb amor i la caritat mostrada en el servei. La vida del monjo esdevé gràcies a la pregària, el treball la Paraula de Déu i l’eucaristia, només així pot ser comprensiu, lleial i coherent», ha dit. «Un abat ha de ser servir més que manar i ha de ser estimat més que temut», ha recordat. El pare abat també ha esmentat el referent de Poblet a Catalunya, i el seu servei al país, fent referència al document dels bisbes amb seu a Catalunya Arrels cristianes de Catalunya. En la seva al·locució ha adreçat unes paraules d’agraïment i estimació als seus pares, al P. Maur Esteva, per la seva proximitat, i al darrer pare abat, Josep Alegre, per al seu mestratge.

La celebració ha prosseguit amb un refrigeri per a tots els assistents.

Trobareu més informació a l'edició en paper de la Nova Conca d'aquest pròxim divendres