Santa Perpètua de Gaià recuperarà la festa de la Santa Creu l'1 de maig

Enguany el poble de Santa Perpètua de Gaià, a la Conca de Barberà, recupera una festa de tradició antiga que es va perdre en el decurs del temps, la festa de la Santa Creu o de la Creu de Maig, celebrada el 3 de maig.
Tan sols els veïns més grans del poble de Santa Perpètua recorden vagament la celebració d’aquesta festivitat a principis del segle XX, amb la processó, els estendards, la benedicció, els balls a plaça i les menges populars. El dia abans hi havia el costum de guarnir amb flors, fulles i herbes aromàtiques la creu de terme i enramar les esglésies.
Així doncs, pel proper diumenge 1 de maig s’han programat una sèrie d’actes per celebrar i recuperar aquesta festa tan antiga, com són la presentació del nou estendard del poble, la processó fins a la creu de terme, la benedicció del terme i la processó de tornada a la plaça Major. A continuació hi haurà una mostra de balls populars d’arrel tradicional, amb la participació de la geganta Perpètua i l’estrena del ball pla de Sant Magí, interpretat pels dansaires del poble i amb l’acompanyament musical dels Grallers de Santa Coloma de Queralt.
Una altra novetat serà la presentació de la coca de la Santa Creu, un dolç elaborat especialment per a l’ocasió, fet de pasta de brioix ensucrada i en forma d’aspa, que es beneirà i es vendrà a la plaça Major, en finalitzar la festa, una actualització de l’antic pa beneït que es repartia entre els fidels després de la funció religiosa i al qual s’atribuïen diverses gràcies i virtuts remeieres.
