Presentació de la catalogació i digitalització del fons documental de la Província Eclesiàstica Tarraconense

Segueix el compte d'Instagram de la Nova Conca fent clic aquí

El 5 de maig va tenir lloc al Centre Tarraconense El Seminari l’acte de presentació de la catalogació i digitalització del fons documental de la Província Eclesiàstica Tarraconense. Aquesta demarcació territorial eclesiàstica, basada en l’antiga província romana civil de la Tarraconense, es va anar perfilant entre els segles IV i VI però va ser el papa Lleó el Gran, l’any 417, qui va establir una organització eclesiàstica inspirada en l’estructura administrativa de l’imperi romà, amb províncies liderades pels metropolitans i diòcesis presidides per bisbes.

 

L'acte que va comptar amb l’assistència dels bisbes de les diòcesis amb seu a Catalunya, reunits en la Conferència Episcopal Tarraconense al Santuari de la Mare de Déu de Loreto, a Tarragona.


Mn. Manuel M. Fuentes, director de l’Arxiu Històric Arxidiocesà, va explicar breument la història de l’Arxiu des de la seva creació a principis del segle XX. Diversos motius van determinar la creació de l’arxiu diocesà, impulsat pel cardenal Francesc d’Assís Vidal i Barraquer, com ara evitar la possible pèrdua de documentació, assegurar-ne la conservació i afavorir-ne la consulta.


El fons digitalitzat està format per tres grans sèries de documentació. La primera fa referència als Concilis Provincials celebrats de 1336 a 1758 on es recullen les deliberacions i els acords presos en les reunions dels bisbes de la província eclesiàstica sobre qüestions de doctrina i disciplina eclesiàstica. Una segona sèrie són els Sínodes Diocesans, és a dir, les reunions del bisbe amb els seus preveres per estudiar els problemes de la vida espiritual i donar vigor a les lleis eclesiàstiques promovent la vida cristiana, fomentant el culte diví i la pràctica religiosa. I, finalment, els processos de corts catalanes celebrades a Perpinyà entre els anys 1473 i 1479, i a Barcelona l’any 1481.

 


Per la seva part, el tècnic de l’Arxiu Arxidiocesà, Joan Maria Quijada, va explicar el tipus de documentació que es troba a la pàgina web de l’Arxiu com també el procediment a seguir per cercar la documentació del fons documental de la Província Eclesiàstica Tarraconense.

 


La digitalització d’aquest fons, que s’ha realitzat gràcies a la col·laboració de l’empresa Dinser Servicios Informáticos, es pot consultar a la pàgina web de l’Arxiu Històric Arxidiocesà de Tarragona a través de l’enllaç www.ahat.cat.

Trobareu més informació a l'edició en paper de la Nova Conca d'aquest pròxim divendres