Ajuntaments i grups polítics consensuen el nou model de gestió del Centre Comarcal de Tractament de Residus

Segueix el compte d'Instagram de la Nova Conca fent clic aquí
Els ajuntaments de comarca i els grups polítics amb representació al Consell Comarcal han consensuat un nou model de gestió del tractament dels residus de la comarca i del funcionament del Centre Comarcal de Tractament de Residus.

Alcaldes de tots els grups polítics van reconèixer el passat dilluns dia 13 en la reunió ordinària del Consell d’Alcaldes que va tenir lloc a Montblanc que s’havia assolit un acord favorable per a tothom i que s’havia mirat d’incorporar-hi totes les sensibilitats. Fet reconegut fins i tot per l’Ajuntament de Blancafort, tot i haver-se abstingut en la votació, per l’oposició que de sempre ha manifestat a l’existència d’un dipòsit controlat al Centre Comarcal de Tractament de Residus.

El nou model gestió del Centre preveu, en primer lloc, que no se sobrepassaran les 5.000 tones anuals de matèria orgànica tractada a la planta de compostatge. I, en segon terme, que al dipòsit controlat s’hi continuaran dipositant els residus procedents dels municipis de la Conca de Barberà.

També es va incloure una clàusula de salvaguarda per la qual per modificar els anteriors acords caldrà una votació aprovada, com a mínim, per les dues terceres parts dels membres del Consell Comarcal i dels ajuntaments de la comarca; o, en el seu defecte, per la majoria del resultat d’una consulta vinculant realitzada a tota la població de la comarca.

El Consell Comarcal aprovarà properament demanar un ajut de 560.000 euros de a l’Agència de Residus de Catalunya per finançar la finalització de les obres l’ampliació del dipòsit controlat que ha de permetre allargar la vida d’aquest dipòsit fins a la data prevista de colmatació i clausura, que se situa entre els anys 2024 o 2025. En aquell moment els responsables polítics hauran de decidir quin mitjà s’utilitza per tractar i eliminar els residus. També es va aprovar sol·licitar un segon ajut a l’Agència de Residus d’1.805.000 euros per a la construcció d’una planta de pretractament del rebuig  amb la finalitat de dipositar una xifra menor de residus al dipòsit controlat.

El Centre Comarcal de Tractament de Residus va entrar en funcionament l’any 2003. Ara mateix disposa de les següents instal·lacions:
Una planta de compostatge pel tractament de la fracció orgànica municipal, amb una zona específica pel pre-compostatge de la fracció vegetal.
Un dipòsit controlat pel tractament del rebuig procedent exclusivament dels municipis de la comarca.
Una planta de tractament de lixiviats.
Un edifici de serveis i bàscula.
Una aula d’educació ambiental.

La planta de compostatge té una capacitat per tractar anualment unes 5.000 tones de residus, mentre que el dipòsit de rebuig s’hi han dipositat fins al moment unes 77.000 tones d’escombraries i es calcula que la seva vida útil es pot allargar fins l’any 2025, aproximadament, que és quan s’haurà de fixar el nou model gestió dels residus de la comarca.
Trobareu més informació a l'edició en paper de la Nova Conca d'aquest pròxim divendres