L’ús d’Internet continua creixent al Camp

Segueix el compte d'Instagram de la Nova Conca fent clic aquí
L’Observatori d’Internet 2013 de la Diputació de Tarragona constata la tendència a l’alça en l’ús d’Internet que fa que, en l’actualitat, un 81% de la població es connecti regularment a la Xarxa, davant el 77% de l’anterior enquesta. La comparativa evolutiva dels darrers deu anys mostra que l’ús d’Internet ha crescut un 40% a les comarques de Tarragona en aquest període de temps i que s’ha minimitzat el risc a l’escletxa digital entre la població de més edat.

Les dades de l’Observatori d’Internet que es van fer públiques el passat dilluns dia 15, al Palau de la Diputació, en un acte amb la participació de Pere Granados, diputat delegat de Coneixement i Qualitat de la Diputació de Tarragona, i d’Enric Brull, director de l’Àrea de Coneixement i Qualitat de la institució supramunicipal. Granados va destacar la situació capdavantera de la demarcació de Tarragona pel que fa a l’ús d’Internet, i va felicitar Brull i la resta de responsables tècnics de la Diputació que treballen per facilitar l’ús i la difusió de les tecnologies de la comunicació arreu del territori. De la seva part, Brull va detallar els aspectes més destacats de l’Observatori d’Internet 2013

L’estudi, elaborat per l’empresa Ceres per encàrrec de la Diputació, posa de manifest el canvi d’hàbits pel que fa a la manera d’accedir a Internet i cada cop són més aquells que ho fan a través de dispositius mòbils: tauletes tàctils i smartphones. Per primer cop, es constata un major nombre d’usuaris d’Internet que d’ordinadors, confirmant així la tendència a fer ús d’altres aparells per navegar.

La cerca d’informació i el correu electrònic són els serveis d’Internet més utilitzats pels internautes. Segueix la lectura de mitjans de comunicació, que fa habitualment el 70% dels usuaris d’Internet i més de la meitat del global de població (el 57%). No hi ha variacions importants respecte a l’any passat en relació amb l’ús d’altres serveis: Xarxes socials, oci, missatgeria banca electrònica, compres online o tràmits amb l’Administració, que són per aquest ordre els serveis que més s’utilitzen.
Els perfils que presenten un menor ús d’Internet corresponen a residents de municipis de menys de 2.000 habitants, aquells que no tenen estudis o amb estudis primaris, persones que es dediquen a tasques de la llar i jubilats, i entre majors de 55 anys.

Més connectivitat a través de dispositius mòbils i més temps navegant
Els telèfons mòbils amb connexió a Internet smartphones experimenten un important increment d’ús a l’hora d’accedir a Internet. En l’actualitat, més de la meitat dels internautes, un 53%, l’utilitzen per navegar davant el 27% de l’any anterior. També augmenta de manera notable l’ús de la tauleta tàctil amb aquesta finalitat: un 12% de ciutadans la fan servir, davant el 5% de 2012. La connexió amb l’ordinador —tant de sobretaula com portàtil— segueix sent, però, l’opció més estesa entre els internautes tarragonins a l’hora de connectar-se a Internet (un 62% dels usuaris). Cal tenir en compte que el 61% dels usuaris d’Internet utilitzen més d’un equip diferent per accedir a la Xarxa.

A més d’augmentar el nombre d’internautes habituals, també augmenta la intensitat d’ús i aquells que es connecten diàriament representen el 83% del total d’usuaris (67% del conjunt de la població, davant el 64% de l’any 2012).

S’estabilitza l’increment de perfils a les Xarxes Socials, però augmenta el temps d’ús
El nombre d’usuaris de xarxes socials no varia gaire respecte de l’any anterior. Entre els internautes, gairebé set de cada deu té creat un perfil a una o més xarxes socials. El 54% de la població les utilitza, dos punts percentuals més que en l’enquesta de 2012. Tot i que no hi ha un increment notable d’usuaris respecte a l’any anterior, sí que s’observa una major freqüència d’ús entre aquests. El 38% dels usuaris fa ús de les xarxes socials 4,6 cops al dia de mitjana i el 31% les utilitza una vegada al dia.

Facebook és la xarxa més utilitzada (el 96% dels usuaris de les xarxes socials hi té un perfil). Twitter segueix sent minoritària (26%), però augmenta el seu ús 6 punts percentuals respecte l’enquesta anterior.

Llars amb més smartphones, tauletes i lectors de llibres digitals
La penetració dels dispositius mòbils a les llars es fa ben palesa en l’enquesta de 2013. El 96% de les llars disposa de telèfon mòbil, el 53% dels quals són smartphones. De mitjana, hi ha 2,4 mòbils per llar, i al 69% de les llars disposen, almenys, d’un mòbil amb connexió a Internet. Això significa un augment de més de 20 punts respecte a l’enquesta de 2012 i de 50 punts respecte a la de 2011.

Els equipaments que més creixen en disponibilitat a les llars durant l’últim any són la tauleta tàctil, que, a més, duplica la seva presència (el 31% davant el 14% de 2012 i 6% al 2011) i el lector de llibres digital (12% davant el 9% de 2012 i 4% al 2011).

El 84% de les llars té un o més ordinadors, un punt més que en l’enquesta anterior. Hi ha de mitjana un 1,7 ordinadors per llar i els portàtils (55%) superen els de sobretaula (45%).

Les llars amb menor presència tant d’ordinadors com de connexió a Internet són aquelles amb dos o menys membres, amb un nivell d’ingressos inferior a 1.200 euros al mes i les de municipis de menys de 2.000 habitants.

L’atenció a l’usuari, el més valorat de TINET
L’atenció, en general, tant online com directa és l’aspecte que més valoren els usuaris de TINET. El tracte i l’atenció reben una puntuació del 7,7 i, per damunt de 7, també són puntuades la navegació, la continuïtat i la rapidesa de la connexió i diversos aspectes relacionats amb el correu.

Per comarques
Per comarques, la Ribera d’Ebre és la que ha experimentat un augment més significatiu d’usuaris d’Internet, passant del 27,3% fa deu anys al 82% actual. La Terra Alta segueix sent la comarca amb menys usuaris d’Internet, el 68%, però és la segona a créixer pel que fa a internautes, ja que l’any 2004 només utilitzava Internet un 18,8% de la població d’aquesta comarca.

El temps d’ús d’Internet també ha experimentat un increment sostingut al llarg d’aquest període. Fa deu anys, el més habitual era trobar usuaris que utilitzaven Internet entre 1 i 4 hores a la setmana, mentre que, en l’actualitat, el grup d’usuaris més freqüent el fa servir més de 10 hores setmanals.

Pel que fa als serveis que s’utilitzen, les compres online són les que han vist un augment global més destacat. En l’actualitat, més de la meitat dels internautes (54%) adquireix productes i serveis a la Xarxa, mentre que fa 10 anys només era el 18%. També els tràmits amb l’administració pública a través d’Internet, la banca electrònica i l’oci —per aquest ordre— s’han incrementat de manera notable.

Pel que fa a equipament, si l’any 2004 hi havia ordinadors a un 58% de les llars, en l’actualitat n’hi ha al 84%, un 26% més. La càmera de fotos digital és ara al 76% de les llars i una dècada enrere només es trobava al 26%. La càmera de vídeo digital es troba a un nombre més important de llars (ha passat del 17% al 38%), però s’ha estancat en els darrers cinc anys. Altres dispositius no han vist variacions tan importants. Així, el telèfon mòbil ja era usat fa 10 anys pel 80% de la població, davant el 96% que ho fa en l’actualitat i la televisió per satèl·lit es troba en el mateix nivell que fa 10 anys, només en disposen al 20% de les llars.
Trobareu més informació a l'edició en paper de la Nova Conca d'aquest pròxim divendres