Blancafort va acollir la conferència “La Guerra de Successió a la Conca de Barberà”

Segueix el compte d'Instagram de la Nova Conca fent clic aquí
El divendres passat 5 de setembre, va tenir lloc en el nostre Casal de la Gent Gran la Conferència sobre “La Guerra de Successió a la Conca de Barberà”.

Aquesta conferència, organitzada per l’Ajuntament de Blancafort i el Consell Comarcal de la Conca de Barberà, està inclosa en el cicle de conferències per a l’any 2014 dissenyat i dirigit especialment al Casal de la Gent Gran de Blancafort, si bé es tracta d’actes oberts a tothom.

La conferència va estar a càrrec del Sr. Gabriel Serra i Cendrós, el qual va estar preparant tot el material visual en tant els assistents arribaven i s’acomodaven sent presentat a l’inici pel president del Casal.

Després d’una introducció on es deia que la conferència no vol ser una xerrada patriòtica i no és sobre la guerra, sinó sobre la postguerra, es va passar a comentar alguns apunts generals sobre el conflicte com que la guerra va ser extraordinàriament llarga (1704-1714), amb forta presència de tropes estrangeres, i la Conca de Barberà, a primera línia del front.

Seguidament, ja es va entrar al període referit a la postguerra caracteritzat per l’eliminació de totes les institucions pròpies; supressió de les universitats i estudis generals; imposició del cadastre; reordenació de l’administració; i repressió dels vençuts.

Repressió
Aprofundint en aquesta etapa, vam poder saber que Blancafort tenia uns 250 habitants el 1717 i passa a 972 el 1780. Els nous ajuntaments es caracteritzen per:
- Eliminació dels antics privilegis.
- Desapareixen tots els antics símbols.
- S’uniformitza el nombre de regidors en funció dels veïns.
- No es poden reunir sense la presència del batlle o de l’alcalde major.
- La convocatòria ha de ser personal.
- No poden imposar cap impost sense l’autorització prèvia de la Reial Audiència.
- S’imposa el castellà com a llengua oficial.

Seguint amb una relació dels batlles de Blancafort des de l’any 1720 fins a l’any 1739, i regidors des de l’any 1719 fins a l’any 1738, comentant els enunciats i altres aspectes i dades referides a la Conca.

Una aportació molt interessant realitzada de forma col·loquial, que va mantenir a la nombrosa assistència pendent del ponent al llarg d’una hora i mitja.
Trobareu més informació a l'edició en paper de la Nova Conca d'aquest pròxim divendres