La publicació de la llegenda del matrimoni reforça l’arrelament d’aquest particular setrill doble amb la tradició vidriera de Vimbodí

Segueix el compte d'Instagram de la Nova Conca fent clic aquí
El Museu i Forn de Vidre de Vimbodí (www.museudelvidre.cat) es va omplir aquest cap de setmana amb motiu de l’acte popular i festiu sobre el matrimoni, el singular setrill doble que encara avui s’elabora a l’estil tradicional al municipi. L’activitat va servir per difondre l’origen i particularitats d’aquesta peça, al mateix temps que en va reivindicar l’arrelament a aquesta vila. Actualment, és costum de regalar un matrimoni a les noves parelles, com a símbol d’unió.
L’activitat al Museu, una instal·lació gestionada per l’Ajuntament de Vimbodí i Poblet, va començar amb una benvinguda, a càrrec de la regidora municipal Maite Fusté, impulsora de l’exitós programa d’actes que s’hi du a terme. Fusté va destacar la importància de promoure arreu el llegat tradicional del municipi, com a símbol d’identitat. Segons va afegir, el Museu i Forn del Vidre representa una oferta cultural, etnogràfica, pedagògica i turística única al territori, fet pel qual s’intenta donar a conèixer arreu amb un seguit d’actes que tindran el colofó a final d’any amb una activitat molt destacada i que actualment està en preparació. Tot seguit, el regidor Enric Alfonso, autor del text de la llegenda del matrimoni i de la versió en format conte, també va ressaltar la importància d’aquesta història popular com a eina de promoció. El conte infantil, titulat El vidrier i la pagesa, així com la llegenda popular local en què es basa, situa l’origen del matrimoni de vidre a Vimbodí i Poblet. El relat està il·lustrat per Sònia Farré, amb la col·laboració de l’Escola de Pintura Damià Roig Vimbodí. El disseny i la maquetació han anat a càrrec del regidor Joan Güell, i la coordinació general ha estat de Maite Fusté.
A continuació, la primera planta del Museu va acollir l’escenificació del conte, a càrrec de l’Aida Griñó i l’Enric Nadal, alumnes del Col·legi Public Mare de Déu dels Torrents, amb la narració de Rosa Albes, del grup de teatre Vent de Bosc, i la col·laboració de pares i de membres de la formació teatral: Susanna Garcia, Magda Mercadé, Anton Griñó i Glòria Boqué, entre d’altres. La representació teatral va aixecar nombrosos aplaudiments, tal com també ho va fer el monòleg El setrillisme, una actitud davant la vida, a càrrec del reconegut periodista, guionista, escriptor i professor de comunicació, Francesc Canosa. El convidat, que s’autodefineix com a “explicador de coses”, col·labora en televisió, ràdio i premsa escrita.
Al llarg de la tarda, diversos matrimonis i altres peces elaborades a l’estil tradicional van néixer davant els ulls del públic assistent al forn de la planta baixa, en una demostració a càrrec del mestre vidrier Paco Ramos i del seu ajudant, Albert Sedó. Així mateix, durant l’activitat els visitants van poder contemplar una exposició de diferents matrimonis i de material històric i pedagògic a l’entorn d’aquesta peculiar peça tan present al municipi.
L’alcalde de Vimbodí i Poblet, Lluís Grau, agraeix la participació i col·laboració de les entitats i els particulars en aquesta activitat i en el conjunt d’iniciatives que es duen a terme al municipi. Activitats com aquesta són, segons Grau, una manera de “reforçar la nostra identitat com a poble i contribuir a la dinamització del Museu i del municipi en general”. Els actes periòdics que enguany es duen a terme al Museu i Forn del Vidre de Vimbodí es van iniciar al gener amb una exitosa jornada dedicada al porró. El programa s’emmarca en el quinzè aniversari d’aquesta instal·lació cultural, un espai que barreja història, tècnica, ciència i tradició a parts iguals i que esdevé un punt d’atracció únic a Catalunya.
L’activitat al Museu, una instal·lació gestionada per l’Ajuntament de Vimbodí i Poblet, va començar amb una benvinguda, a càrrec de la regidora municipal Maite Fusté, impulsora de l’exitós programa d’actes que s’hi du a terme. Fusté va destacar la importància de promoure arreu el llegat tradicional del municipi, com a símbol d’identitat. Segons va afegir, el Museu i Forn del Vidre representa una oferta cultural, etnogràfica, pedagògica i turística única al territori, fet pel qual s’intenta donar a conèixer arreu amb un seguit d’actes que tindran el colofó a final d’any amb una activitat molt destacada i que actualment està en preparació. Tot seguit, el regidor Enric Alfonso, autor del text de la llegenda del matrimoni i de la versió en format conte, també va ressaltar la importància d’aquesta història popular com a eina de promoció. El conte infantil, titulat El vidrier i la pagesa, així com la llegenda popular local en què es basa, situa l’origen del matrimoni de vidre a Vimbodí i Poblet. El relat està il·lustrat per Sònia Farré, amb la col·laboració de l’Escola de Pintura Damià Roig Vimbodí. El disseny i la maquetació han anat a càrrec del regidor Joan Güell, i la coordinació general ha estat de Maite Fusté.
A continuació, la primera planta del Museu va acollir l’escenificació del conte, a càrrec de l’Aida Griñó i l’Enric Nadal, alumnes del Col·legi Public Mare de Déu dels Torrents, amb la narració de Rosa Albes, del grup de teatre Vent de Bosc, i la col·laboració de pares i de membres de la formació teatral: Susanna Garcia, Magda Mercadé, Anton Griñó i Glòria Boqué, entre d’altres. La representació teatral va aixecar nombrosos aplaudiments, tal com també ho va fer el monòleg El setrillisme, una actitud davant la vida, a càrrec del reconegut periodista, guionista, escriptor i professor de comunicació, Francesc Canosa. El convidat, que s’autodefineix com a “explicador de coses”, col·labora en televisió, ràdio i premsa escrita.
Al llarg de la tarda, diversos matrimonis i altres peces elaborades a l’estil tradicional van néixer davant els ulls del públic assistent al forn de la planta baixa, en una demostració a càrrec del mestre vidrier Paco Ramos i del seu ajudant, Albert Sedó. Així mateix, durant l’activitat els visitants van poder contemplar una exposició de diferents matrimonis i de material històric i pedagògic a l’entorn d’aquesta peculiar peça tan present al municipi.
L’alcalde de Vimbodí i Poblet, Lluís Grau, agraeix la participació i col·laboració de les entitats i els particulars en aquesta activitat i en el conjunt d’iniciatives que es duen a terme al municipi. Activitats com aquesta són, segons Grau, una manera de “reforçar la nostra identitat com a poble i contribuir a la dinamització del Museu i del municipi en general”. Els actes periòdics que enguany es duen a terme al Museu i Forn del Vidre de Vimbodí es van iniciar al gener amb una exitosa jornada dedicada al porró. El programa s’emmarca en el quinzè aniversari d’aquesta instal·lació cultural, un espai que barreja història, tècnica, ciència i tradició a parts iguals i que esdevé un punt d’atracció únic a Catalunya.
Trobareu més informació a l'edició en paper de la Nova Conca d'aquest pròxim divendres
