Surten a la llum tres autocroms de Montblanc realitzats a la dècada dels anys 20.

Segueix el compte d'Instagram de la Nova Conca fent clic aquí
Les tres fotografies podrien ser les imatges en color més antigues que es conserven de Montblanc.

Aquesta setmana i a través del blog de fotografia d’Albert Carreras i Lourdes Rué han sortit a la llum tres fotografies en color realitzades a Montblanc durant la dècada dels anys vint del segle passat. Les fotografies formen part de l’immens arxiu fotogràfic del Centre Excursionista de Catalunya, un dels arxius més valuosos del país que permet la seva consulta on-line.

Dues de les fotografies, la que mostra la muralla i la de l’església de Santa Maria van ser fetes per Manuel Genovart Boixet l’any 1928. La tercera, una vista de la torre-portal de Sant Jordi la va disparar el vallenc Francesc Blasi i Vallespinosa sis anys abans, el 1922 i possiblement sigui la fotografia en color més antiga que s’hagi vist mai de Montblanc.

Carreras va topar-se amb una de les fotografies en una exposició d’autocroms del Festival de fotografia analògica, química i argèntica Revela-T, realitzat a Vilassar de Dalt la setmana passada. “Immediatament em va cridar l’atenció” comenta, “no per la data (1928) ja que hi ha fotografies molt més antigues del poble, sinó perquè era en color original, amb la tècnica de l’autocrom. Consultant l’arxiu vaig localitzar posteriorment les altres dues, en un riquíssim fons amb altres fotografies de Montblanc i la Conca de Barberà en blanc i negre, i alguns autocroms més de Poblet”.

L’autocrom és el primer procediment fotogràfic en color de la història inventat pels germans Lumière entre el 1904 i el 1907. Era una tècnica que es basava en la tricromia i en el fet de que tots els colors es poden obtenir sumant els tres colors primaris: groc, vermell i blau. La tècnica no és massa habitual i tot i que va gaudir de certa popularitat entre els fotògrafs professionals de l’època no deixa de ser estrany trobar autocroms tan ben conservats, que sempre es troben en un suport de vidre de molta fragilitat. En realitat la fotografia en monocrom va ser la gran aclaparadora fins ben entrats els anys 60.

També en destaquen les composicions i els motius. Segons Carreras, la fotografia de la muralla és poc habitual, almenys aquesta part de muralla. En les campanyes de postals, de documentació o d’excursionisme de l’època es solen repetir altres indrets com el Pont Vell, el Portal de Bové, Santa Maria o monuments i peces artístiques. En la foto hi destaquen més el carrer enfangat amb les marques del pas dels carros i la roba estesa que les dues torres en sí. En la del portal de Sant Jordi hi apareixen dos infants abraçats en primer pla i un parell de persones més a la part de l’ombra de la imatge. Són bones feines dels fotògrafs.

Per acabar-ho d’arrodonir els originals són estereoscòpics, o sigui que amb el visor adequat es podien veure les imatges en tres dimensions. Les fotografies són propietat de l’Arxiu Fotogràfic del Centre Excursionista de Catalunya que custòdia i treballa documentalment amb més de 300.000 fotografies històriques del país.
 
Trobareu més informació a l'edició en paper de la Nova Conca d'aquest pròxim divendres