Un cel de plom s’apropa als alumnes de l’Institut Martí l’Humà de Montblanc

Segueix el compte d'Instagram de la Nova Conca fent clic aquí
El passat dijous dia 16 de maig, els alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Martí l’Humà van rebre la visita de l’autora d’Un cel de plom, Carme Martí, una escriptora montblanquina amant de les lletres que, després d’haver-se llicenciat en Filologia Catalana i de formar part de l’equip del Museu de la Vida Rural, ha publicat Història d’una cuinera. Memòries de Maria Badia, que és una biografia de la seva àvia farcida amb les seves receptes i Cròniques rurals, el testimoni de vint personalitats en la seva relació amb el camp i l’entorn rural. I que ara amb Un cel de plom i gràcies a la seva excel·lent feina, ganes, impuls i treball, dóna a conèixer un testimoni tan valuós com el de la Neus Català, una catalana comunista que va néixer ara fa 97 anys a Els Guiamets i que durant tots aquests anys ha hagut de suportar i de conviure amb el record de l’horror viscut en els camps de concentració nazis.

La Carme relatà molt emocionada les crues vivències de la protagonista i explicà que gràcies a la seva lluita constant, la força moral, la seva solidaritat i les ganes de viure, avui encara és present per poder donar el seu testimoniatge i explicar la seva interessant i històrica experiència, malgrat que no es pogués trobar físicament entre els alumnes per raons de salut i per la seva avançada edat. També volgué expressar les sensacions viscudes ran de la seva relació amb la Neus, a la qual va descriure com una dona valenta, forta i amb coratge. Una dona que s’aferra als seus principis i defensa el que considera que és just. Una dona que ha lluitat i ha treballat sempre pels seus ideals. Una dona que ha obert el seu cor i ha mostrat sentiments i emocions en explicar les seves vivències i que ara s’ha fet un lloc als cors de tots els lectors d’Un cel de plom i dels ciutadans catalans. Vertaderament, digué, la seva història és una autèntica lliçó de moral i de vida. Una història per ser recordada.

El motiu de l’emotiva xerrada va ser degut a l’interès sorgit entre els alumnes de 4t d’ESO i dels professors d’història i de català, després d’haver gaudit de la interessant lectura d’Un cel de plom i d’haver aprofundit en tota la temàtica referida a la Guerra Civil, postguerra...

Al llarg de la xerrada també van escoltar atentament la història i experiència d’una alumna i companya de 1r d’ESO, la Laia Alfranca Roselló, la qual, després d’haver-se llegit el llibre tot i tenir només 12 anys, va trametre una emotiva carta a la Neus. La Laia explicà que, en ser la lectora més jove i mostrar gran interès per la història narrada, va tenir el plaer de poder-la conèixer personalment i finalment la satisfacció que la seva carta fos publicada en una edició especial d’Un cel de plom.

L’acte va continuar amb una ronda de preguntes dirigides a la Carme, i ella, amb molta alegria i amabilitat, va respondre-les totes, compartint amb els alumnes i professors presents els seus sentiments, històries, experiències i emocions. També va explicar moltes anècdotes curioses que tots van aplaudir i s’interessà molt especialment per les impressions que el llibre havia despertat entre els alumnes.
Per finalitzar l’acte, la Carme Martí va signar i dedicar tots els llibres que els alumnes havien portat i els convidà a escriure o a visitar la Neus, fets que la feien molt feliç.
Trobareu més informació a l'edició en paper de la Nova Conca d'aquest pròxim divendres