L’Arxiu Comarcal celebra la Setmana Internacional dels Arxius

Segueix el compte d'Instagram de la Nova Conca fent clic aquí
El dia 9 de juny de 2008, coincidint amb el 60è aniversari de la fundació del Consell Internacional d’Arxius (CIA/ICA), les Nacions Unides van establir el Dia Internacional dels Arxius.

Amb motiu d’aquesta commemoració, del 3 al 9 de juny, els arxius catalans celebren la Setmana Internacional d’Arxius, obren les seves portes i organitzen de manera simultània nombroses activitats culturals (exposicions, conferències, jornades de portes obertes, etc.) per tal de donar a conèixer i promoure els arxius entre la ciutadania.

Els objectius que es persegueixen són els següents: conscienciar la ciutadania sobre la importància dels arxius perquè aquests constitueixen la base dels seus drets i de la seva identitat; sensibilitzar els dirigents sobre els beneficis de la gestió documental per al bon govern i el desenvolupament; sensibilitzar tant el sector públic com el  privat de la necessitat de preservar els arxius a llarg termini i facilitar-hi l’accés; conscienciar la ciutadania sobre la singularitat dels documents conservats en els arxius; promoure i millorar la imatge dels arxius en l’àmbit mundial.

L’Arxiu Comarcal de la Conca de Barberà va organitzar un seguit d’actes per commemorar el Dia Internacional dels Arxius. Concretament, el dia 3, el seu director, Sr. Josep M. Porta, féu lliurament al director de l’oficina comarcal del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Sr. Jesús Samper, dels catàlegs dels fons documentals de l’oficina (que conté documentació dels anys 1985-2005) i de les antigues agències comarcals del Servei d’Extensió Agrària a Montblanc i Santa Coloma de Queralt (que abracen els períodes de 1941-1988 i 1960-1988, respectivament).

El dimarts dia 4, com ja és habitual en aquestes dates, els alumnes de 5è. de primària del Col·legi Mare de Déu de la Serra de Montblanc visitaren les instal·lacions de l’Arxiu.
Els nois i les noies van saber de primera mà els fons documentals que s’hi custodien i els tractaments que se’ls apliquen. Concretament, els tècnics de l’Arxiu, incidiren en les tasques de classificació, descripció, conservació, avaluació i divulgació dels fons documentals. Alhora, també els exposaren un recull de documents significatius i els mostraren les possibilitats de divulgació que ofereixen les noves tecnologies, tot fent un viatge virtual per la Xarxa a la recerca dels catàlegs i les reproduccions digitals de documents i premsa històrica que l’Arxiu Comarcal té disponibles a Internet.

El dijous dia 6 de juny, en el marc del programa 6 x 4 ara, la Conca de Barberà, organitzat pels Serveis Territorials de Cultura a Tarragona, Josep M. Porta pronuncià a la seu del Museu Comarcal de la Conca de Barberà una conferència sobre “L’Arxiu Comarcal i el llibre de la Cort del batlle de Conesa de 1593-1714. Un exemple de tractament arxivístic integral”. A l’acte, dedicat a l’arxivística a la Conca de Barberà i en el qual també participà l’Arxiu Històric de Tarragona, hi assistiren una trentena de persones.

Com a cloenda dels actes de la Setmana, i també per celebrar el 30è aniversari de l’Arxiu Comarcal, els treballadors, col·laboradors i investigadors habituals de l’Arxiu aquests últims mesos van celebrar un dinar de germanor. Josep M. Porta ho explicava d’aquesta manera: “Si bé els 25 anys de l’Arxiu Comarcal els vam celebrar institucionalment i amb actes públics de gran relleu, els 30 anys els hem volgut festejar més íntimament, amb aquest dinar d’amics al qual malauradament no hem pogut convidar a tothom, però en el qual tots érem molt ben representats.”
Trobareu més informació a l'edició en paper de la Nova Conca d'aquest pròxim divendres