Iniciats els treballs de recuperació del camí ramader entre el monestir de Poblet i la vila de Prades

Segueix el compte d'Instagram de la Nova Conca fent clic aquí
Anton Ballvé, director del serveis territorials del Departament d’Agricultura a Tarragona,  i la directora de l’oficina de l’Espluga de Francolí de “la Caixa”, Montserrat Rué, han presentat avui els treballs de recuperació del camí ramader entre el Monestir de Poblet i Prades.

Aquesta iniciativa es fruit del conveni de col·laboració entre la Obra social “la Caixa” i el Departament d’Agricultura amb l’objectiu de millorar i conservar els espais naturals i facilitar l’accés al món laboral de les persones en risc d’exclusió.

La posada en marxa d’aquest camí ramader suposarà posar en valor un recurs senderístic de primer ordre i la potenciació del barranc de Torners, que fins ara restava bastant inaccessible.
Fa alguns mesos, el Departament d’Agricultura va aprovar l’expedient de classificació del camí ramader entre el Monestir de Poblet i la vila de Prades que es va tramitar des del Paratge Natural d’Interès Nacional de Poblet.

Des de fa unes setmanes, s’han iniciat els treballs de recuperació d’aquest camí, que transita pels termes municipals de Vimbodí i Poblet (Conca de Barberà) i Prades (Baix Camp). Així, la recuperació del camí s’ha iniciat amb la contractació de l’associació APRODISCA, una entitat sense ànim de lucre que treballa per a la inserció socio-laboral de persones amb disminució psíquica, mitjançant el suport econòmic de “la Caixa”.

Els trams arranjats fins al moment han estat els de la plana de la Mata de Riudabella, el tram que travessa el pont de Torners i bona part del tram que s’enfila pel vessant oest del barranc de Torners.

Tot i que encara resta un bon tram per donar per finalitzada la recuperació, la posada en marxa d’aquest camí ramader suposarà posar en valor un recurs senderístic de primer ordre i la potenciació del barranc de Torners, que fins ara restava bastant inaccessible.

El cost del projecte és de 25.000 €. Durant la temporada estival s’aturaran els treballs, tant pel perill d’incendi com per la salut dels treballadors, i es reprendran a la tardor.

El traçat recorre indrets amb una gran qualitat paisatgística, així com diverses places carboneres i altres elements etnològics i patrimonials destacables. Aquest camí també permet interpretar les comunitats vegetals i els efectes del canvi climàtic sobre els boscos.

Durant la resta de l’any i per l’any vinent es preveu que diverses iniciatives i actuacions permetin que aquest camí sigui transitable, ja que actualment hi ha molts trams en que la vegetació obstaculitza el pas. També es preveu instal·lar senyals direccionals i  informatives al llarg del traçat del camí ramader. Una d’aquestes iniciatives, que es materialitzarà durant la primera quinzena de juliol, és la liderada per l’Oficina Jove del Consell Comarcal de la Conca de Barberà, el qual organitza unes estades d’estiu de voluntariat amb 10 joves de la comarca, de manera que treballaran per recuperar nous trams o millorar els existents.
Trobareu més informació a l'edició en paper de la Nova Conca d'aquest pròxim divendres