Agricultura estendrà la prova pilot de recol·lecció de bolets a tres zones noves de Catalunya el 2014

Segueix el compte d'Instagram de la Nova Conca fent clic aquí
El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí, acompanyat del director general de Medi Natural i Biodiversitat, Antoni Trasobares, van explicar aquest passat divendres, en roda de premsa que el Departament que encapçala estendrà la prova pilot sobre recol·lecció de bolets del PNIN de Poblet a tres noves zones de Catalunya durant el 2014.

En concret, s’aplicarà als boscos de la Generalitat de Catalunya del Parc Natural de l’Alt Pirineu, del Parc Natural dels Ports i del Ripollès, on aquests representen un percentatge important dins d’aquestes àrees i, a més a més, contenen un interès micològic. Segons el conseller, es pretén que puguin adherir-se voluntàriament a la prova propietaris privats i municipals per tal de crear zones contínues als boscos de la Generalitat, amb la finalitat de preservar el recurs micològic, fomentar les bones pràctiques recol·lectores i el coneixement de les diverses espècies de bolets comestibles i tòxiques i així augmentar l’atractiu per als recol·lectors i reduir les despeses de la gestió.

En aquestes zones s’aplicarà una senyalització que doni suficient informació al boletaire per evitar confusions i per tal que aquest tingui coneixement en tot moment sobre el tipus de bosc en el qual es troba.

Es crearan unes comissions de seguiment que coordinaran i avaluaran la implementació de la regulació de recol·lecció de bolets a cada zona i en les que estaran representades totes les parts implicades (el Departament, Forestal Catalana, Ajuntaments i propietaris adherits).

 Un cop coberta la inversió inicial en senyalització i també el manteniment, el possible marge d’ingressos es destinarà a inversions finalistes de millora i altres activitats (que poden incloure conscienciació bones pràctiques i recerca) que decidiran les comissions de cada zona.

D’altra banda, es proposa un nou model de contracte-conveni entre Forestal Catalana i el propietari del bosc. A través d’aquest contracte-conveni, Forestal Catalana gestionarà l’aprofitament dels bolets i l’expedició dels abonaments per a la recol·lecció. Amb aquest sistema, es disposarà de diversitat de llocs d’expedició del permís al territori  (Oficines del Departament, centres d’informació dels espais naturals protegits, i/o en col·laboració amb els ens locals i altres) i aquesta es podrà fer també de manera telemàtica.
Durant la roda de premsa, Pelegrí ha explicat que “aquestes experiències pilot serviran per establir les bases d’una futura regulació administrativa de la recol·lecció de bolets, un tema complex que cal fer amb consens”. El conseller ha explicat que “darrere un bolet hi ha un bosc i un propietari i, per aquest motiu, és important afrontar amb valentia aquest tipus d’iniciatives que permeten augmentar la conscienciació social de la importància de les superfícies forestals i de les dificultats d’obtenció dels recursos derivats d’aquests precisament per poder-les mantenir en bon estat i millorar-ne la gestió”.

Pelegrí ha destacat la bona acollida que ha tingut el pla pilot del PNIN de  Poblet i la necessitat que “puguem posar en valor els productes del bosc com aquests i implicar també els propietaris en la seva conservació i millora”.

“Els boscos són una infraestructura de país per la seva multifuncionalitat. Aporten productes de valor com els bolets, el suro, la fusta, biomassa, ajuden a fixar la gent al territori i contribueixen al reequilibri territorial, i tenen un paper essencial en la fixació del CO2 i també en el manteniment de la nostra biodiversitat, essent alhora  indicador de sostenibilitat del nostre país”.
Trobareu més informació a l'edició en paper de la Nova Conca d'aquest pròxim divendres