L’Oficina Jove organitza un camp de treball per recuperar els molins de la Vila de Montblanc

Segueix el compte d'Instagram de la Nova Conca fent clic aquí
L’Oficina Jove de la Conca de Barberà i l’Ajuntament de Montblanc, en col·laboració amb el Museu Arxiu, organitzen un camp de treball juvenil del 30 de juny a l’11 de juliol per tal de recuperar els Molins de la Vila de Montblanc.

El treball consistirà en la neteja, el condicionament d’espais i el desbrossament de diversos trams de l’entorn natural dels molins. Per fer-les, es comptarà amb la presència de persones amb coneixements tècnics de les accions a realitzar.

A través del camp de treball, es vol desenvolupar entre els joves uns coneixements i uns valors implícits d’una manera vivencial, solidària i pedagògica. També s’han previst una sèrie d’activitats lúdiques relacionades amb el medi ambient i la tradició cultural del territori.

Els participants hauran de ser joves de 14 a 18 anys. El preu de l’activitat és de 20 euros i les inscripcions, que es realitzaran a l’Oficina Jove (carrer Sant Josep, 18), amb número limitat de places, finalitzaran el proper 17 de juny.

Els Molins de la Vila
Es tracta d’un conjunt arquitectònic conegut com els Molins de la Vila, antics molins fariners a la banda de llevant de Montblanc, prop de la confluència dels rius Francolí i Anguera. Se’n conserven dos: el Molí Gran, o Molí de la Volta, i el Molí Xiquet.

El lloc que ocupen els Molins de la Vila de Montblanc, entre els rius Francolí i Anguera, també és conegut com a Vila-salva. L’indret està documentat el 1155, quan el comte de Barcelona Ramon Berenguer IV concedeix una carta de població a Pere Berenguer de Vilafranca. El rei Alfons I, amb una nova carta de població, estableix que la vila es traslladi a l’altra banda del riu Francolí i que s’anomeni Montblanc. Els molins van ser propietat del comú des del segle XIII fins a la Guerra dels Segadors. El municipi es va vendre a la Comunitat de Preveres. L’any 1846 la Comunitat de Preveres va arrendar els molins a Baltasar Pedrol i a Anton Casanovas. En el contracte s’esmenta que només funcionen dos dels quatre molins. A finals del segle XVIII els molins estaven derruïts, i funcionaven parcialment fins a mitjan segle XIX (1848), quan un aiguat els va enrunar definitivament.

L’Ajuntament de Montblanc, coincidint amb el 850 aniversari de la fundació de la vila, s’ha proposat recuperar aquest entorn cultural i natural amb la finalitat de posar en valor un actiu patrimonial més.
Conscients que, a ben segur, no només seran per als montblanquins i que pot esdevenir un atractiu turístic i educatiu més, la idea és donar continuïtat a aquest projecte amb la col·laboració d’altres àrees i serveis de l’ajuntament. Aquest és un patrimoni de tots i participar en la seva recuperació és una activitat lúdica i cultural de gran interès.
Trobareu més informació a l'edició en paper de la Nova Conca d'aquest pròxim divendres