Es presenta a Santa Coloma de Queralt el llibre "El dia a dia dels pagesos de la Baixa Segarra. La família, la casa, la terra (1575-1725)"
Una obra sobre la vida pagesa a la Baixa Segarra escrita per Montserrat Rumbau

L’acte de presentació del llibre “El dia a dia dels pagesos de la Baixa Segarra. La família, la casa, la terra (1575-1725)” va tenir lloc a la sala Gran del Castell de Santa Coloma de Queralt la mateixa diada de Sant Jordi amb molta afluència de públic i amb la presència de l’alcalde, el president de l’ACBS, l’historiador Valentí Gual i l’autora del llibre, Montserrat Rumbau.
Silvestre Palà, president de l’ACBS, Associació Cultural Baixa Segarra, va remarcar el paper que juga l’Associació, en la recopilació de documents, fotografies i altres materials procedents dels veïns de la vila I la comarca, de cara a la seva preservació. També, que la publicació de llibres, per part de l’ACBS, és, sens dubte, una de les millors aportacions que fa.
Silvestre Palà va parlar de l’autora, del seu treball callat, persistent, d’hores i hores, consultant centenars i centenars de documents, i donant veu a un grup de població sempre oblidat, i que mai ha arribat a sortir a cap llibre d’història. El llibre que es presentava: “El dia a dia dels pagesos de la Baixa Segarra”, ve a ser un complement de l’anterior, “500 anys de la vida rural a Sant Magí de la Brufaganya i entorns”, un llibre que va tenir una gran acollida. Tant en un llibre com en l’altre, l’autora presenta una història molt diferent a la que estem avesats, és la història de les persones, on els pagesos passen a ser els protagonistes.
L’historiador Valentí Gual, que ha prologat tant aquest llibre, com l’anterior, ha parlat de l’autora, remarcant el seu treball constant, callat, i la consulta de tants i tants documents que li han permès escriure el dia a dia d’uns pagesos que sempre resten oblidats, i que mai han passat a un primer pla. També va remarcar la quantitat d’informació que hi ha en els seus llibres, la falta de bibliografia, i com aquest fet contrasta amb el que es fa actualment a la Universitat, on els treballs ofereixen molt poques referències documentals, mentre que hi ha un munt de pàgines de bibliografia.
L’autora, després d’agrair la presència del nostre alcalde, i els parlaments del Silvestre Palà i de l’historiador Valentí Gual, va parlar del seu llibre. Tot i que és un complement de l’anterior, és un llibre molt diferent; aquest últim consta de molts escrits, curts, fàcils de llegir, on els protagonistes són els veïns de Sta. Perpètua i dels pobles del voltant. Són escrits vivencials, on s’expliquen anècdotes de la vida diària, també baralles, i com busquen solucionar els seus problemes. Tres elements defineixen aquella societat: la família, la casa i la terra. I un altre element, tan important com aquests, és la “comunitat”, sempre present; els jurats, venen a ser els regidors d’avui dia, juntament amb els veïns, són els que ho regulen tot i intervenen sempre davant de qualsevol problema, amb l’assistència d’uns “bons-homes” que resolen els litigis que sorgeixen en tota comunitat de veïns. I ens ho va il·lustrar amb alguns exemples de les històries que surten en el llibre.
Va tancar l’acte l’alcalde, agraint a les persones que havien parlat, i fent sempre costat als actes culturals que tenen lloc a la vila, intentant ajudar en la mesura de les possibilitats que pot tenir l’Ajuntament.
