PIMEC Tarragona constata que l’ocupació pública comença a reduir-se per adaptar-se a la nova situació
Segueix el compte d'Instagram de la Nova Conca fent clic aquí
PIMEC Tarragona constata que l’ocupació pública a la demarcació comença a reduir-se per adaptar-se a la nova situació. Segons l’Informe PIMEC 7/2013, que analitza de forma periòdica el seguiment del nombre d’empleats públics a Catalunya i a Espanya, Tarragona disposa de 37.000 empleats públics, el 12,1% del total català. Es tracta de la demarcació on més ha augmentat aquest tipus de treballadors entre 2007 i 2013 (16,2%), tot i que al 2012 s’ha reduït aquesta xifra en un 3,1%. El total d’ocupació (privada i pública) a la demarcació ha caigut un 15,8% en el mateix període.
L’Informe PIMEC 7/2013 analitza les dades a partir de les que subministra el Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas, corresponents a gener de 2013.
Els punts més destacables d’aquesta darrera edició són els següents:
■ Al sector públic, el nombre d’assalariats va augmentar a Catalunya des del 2008 fins a principis del 2010, mantenint-se fins a mitjans 2012 i caient els darrers trimestres. A Espanya la tendència a créixer ha durat més, fins a finals del 2011. Des d’aleshores el nombre de treballadors públics ha baixat. Tot i així, a l’Estat espanyol, al gener de 2013, hi havia un total de 2.576.7461 empleats públics, 64.708 més que al gener de 2007.
■ En el conjunt del període gener 2007–gener 2010, totes les administracions van tenir una contribució positiva al creixement del nombre d’empleats públics. Entre gener de 2010 i gener de 2012, el comportament de les diferents administracions és heterogeni, amb alts i baixos. En canvi, al llarg del 2012 s’ha produït un descens en el nombre d’empleats públics a les quatre administracions espanyoles.
■ En termes dinàmics, mentre l’administració estatal i autonòmica ha incrementat les seves plantilles un 3,2% i 3,7% respectivament, l’administració local les ha reduït un 8,7%.
■ Catalunya compta amb 307.000 empleats públics, el que representa un 11,1% dels ocupats, un percentatge baix si es compara amb la resta d’Espanya (16,4%) i amb la comunitat autònoma que en té més, que és Extremadura (26,7%). Per cada 2 empleats públics a Catalunya a la resta d’Espanya n’hi ha 3.
■ Al 2012 es va produir per primera vegada en la crisi actual una caiguda de l’ocupació pública a Catalunya, de 15.400 empleats, un 4,8%; podria ser l’inici d’un procés d’ajustament que el sector privat ja ve realitzant des del començament de la crisi.
■ Pel conjunt del període 2007-2013, els empleats públics a Catalunya han augmentat, essent les variacions més destacables les d’ensenyament no universitari (+5.700), sanitat (+5.500) i forces de seguretat (+4.100), a remolc del creixement demogràfic experimentat i del desplegament de les forces de seguretat pròpies.
■ Un indicador d’intensitat del servei prestat a la població és el nombre d’empleats públics per cada 1.000 habitants. Aquesta ràtio dóna a Catalunya el registre més baix de tot l’Estat: 40,7 enfront de 57,4 a la resta de l’Estat, enregistrant-se el més alt de tots a Extremadura, amb 79,6.
■ Si Catalunya tingués la mateixa proporció d’empleats públics que la resta d’Espanya, en comptes dels 307.000 actuals n’hi hauria 455.000 i la taxa d’atur baixaria del 24,5% actual al 20,5%. En la mateixa línia, si la resta d’Espanya tingués la mateixa proporció d’empleats públics que Catalunya, en comptes dels 2.270.000 actuals en tindria 1.533.000 i la taxa d’atur s’elevaria del 27,7% al 31,5%.
La resta de demarcacions:
- Barcelona compta amb 214.000 empleats públics, el 69,6% de Catalunya. Es tracta de la demarcació catalana on menys ha crescut el nombre de treballadors públics des del 2007 (8,8%) i on més ha disminuït a l’any 2012 (-5,5%). També és la demarcació on més ha disminuït l’ocupació total (pública i privada) al llarg del període 2007-2013, un 21,2%.
■ Girona disposa de 33.000 empleats públics, el 10,6% de Catalunya. Des de gener de 2007 aquest nombre s’ha incrementat un 13,6%, tot i que des de gener de 2012 ha disminuït un 2,6%, la caiguda més moderada de les demarcacions catalanes. En conjunt (empleats públics i privats) Girona és segona demarcació catalana amb més destrucció d’ocupació al llarg del període 2007-13, concretament un 19%.
■ Lleida compta amb 24.000 empleats públics, el 7,7% del total català. Des del 2007 el nombre de treballadors públics ha crescut un 15,1%, produint-se una reducció del 3,7% al darrer any. L’ocupació total, privada i pública, en el període 2007-2013 és la que ha enregistrat un millor comportament atès que, per bé que ha baixat (9,6%), ho ha fet molt menys que a la resta de demarcacions.
L’Informe PIMEC 7/2013 analitza les dades a partir de les que subministra el Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas, corresponents a gener de 2013.
Els punts més destacables d’aquesta darrera edició són els següents:
■ Al sector públic, el nombre d’assalariats va augmentar a Catalunya des del 2008 fins a principis del 2010, mantenint-se fins a mitjans 2012 i caient els darrers trimestres. A Espanya la tendència a créixer ha durat més, fins a finals del 2011. Des d’aleshores el nombre de treballadors públics ha baixat. Tot i així, a l’Estat espanyol, al gener de 2013, hi havia un total de 2.576.7461 empleats públics, 64.708 més que al gener de 2007.
■ En el conjunt del període gener 2007–gener 2010, totes les administracions van tenir una contribució positiva al creixement del nombre d’empleats públics. Entre gener de 2010 i gener de 2012, el comportament de les diferents administracions és heterogeni, amb alts i baixos. En canvi, al llarg del 2012 s’ha produït un descens en el nombre d’empleats públics a les quatre administracions espanyoles.
■ En termes dinàmics, mentre l’administració estatal i autonòmica ha incrementat les seves plantilles un 3,2% i 3,7% respectivament, l’administració local les ha reduït un 8,7%.
■ Catalunya compta amb 307.000 empleats públics, el que representa un 11,1% dels ocupats, un percentatge baix si es compara amb la resta d’Espanya (16,4%) i amb la comunitat autònoma que en té més, que és Extremadura (26,7%). Per cada 2 empleats públics a Catalunya a la resta d’Espanya n’hi ha 3.
■ Al 2012 es va produir per primera vegada en la crisi actual una caiguda de l’ocupació pública a Catalunya, de 15.400 empleats, un 4,8%; podria ser l’inici d’un procés d’ajustament que el sector privat ja ve realitzant des del començament de la crisi.
■ Pel conjunt del període 2007-2013, els empleats públics a Catalunya han augmentat, essent les variacions més destacables les d’ensenyament no universitari (+5.700), sanitat (+5.500) i forces de seguretat (+4.100), a remolc del creixement demogràfic experimentat i del desplegament de les forces de seguretat pròpies.
■ Un indicador d’intensitat del servei prestat a la població és el nombre d’empleats públics per cada 1.000 habitants. Aquesta ràtio dóna a Catalunya el registre més baix de tot l’Estat: 40,7 enfront de 57,4 a la resta de l’Estat, enregistrant-se el més alt de tots a Extremadura, amb 79,6.
■ Si Catalunya tingués la mateixa proporció d’empleats públics que la resta d’Espanya, en comptes dels 307.000 actuals n’hi hauria 455.000 i la taxa d’atur baixaria del 24,5% actual al 20,5%. En la mateixa línia, si la resta d’Espanya tingués la mateixa proporció d’empleats públics que Catalunya, en comptes dels 2.270.000 actuals en tindria 1.533.000 i la taxa d’atur s’elevaria del 27,7% al 31,5%.
La resta de demarcacions:
- Barcelona compta amb 214.000 empleats públics, el 69,6% de Catalunya. Es tracta de la demarcació catalana on menys ha crescut el nombre de treballadors públics des del 2007 (8,8%) i on més ha disminuït a l’any 2012 (-5,5%). També és la demarcació on més ha disminuït l’ocupació total (pública i privada) al llarg del període 2007-2013, un 21,2%.
■ Girona disposa de 33.000 empleats públics, el 10,6% de Catalunya. Des de gener de 2007 aquest nombre s’ha incrementat un 13,6%, tot i que des de gener de 2012 ha disminuït un 2,6%, la caiguda més moderada de les demarcacions catalanes. En conjunt (empleats públics i privats) Girona és segona demarcació catalana amb més destrucció d’ocupació al llarg del període 2007-13, concretament un 19%.
■ Lleida compta amb 24.000 empleats públics, el 7,7% del total català. Des del 2007 el nombre de treballadors públics ha crescut un 15,1%, produint-se una reducció del 3,7% al darrer any. L’ocupació total, privada i pública, en el període 2007-2013 és la que ha enregistrat un millor comportament atès que, per bé que ha baixat (9,6%), ho ha fet molt menys que a la resta de demarcacions.
Trobareu més informació a l'edició en paper de la Nova Conca d'aquest pròxim divendres
