Actuació del Ball de Bastons de Montblanc a banda i banda de la península ibèrica

Segueix el compte d'Instagram de la Nova Conca fent clic aquí
Aquest passat cap de setmana d’agost va poder veure’s picar a bastoners montblanquins en dues festes diferents. Fins aquí no hi hauria res sense precedents, però el cas és que es van poder veure actuacions simultànies a dos llocs separats per 900 km; Gràcia (a Barcelona) i Miranda do Douro (a Portugal).

El Ball de bastons de Montblanc a Miranda do Douro (Bragança, Portugal)
El dimarts dia 13 començava l’atapeïda setmana bastonera quan prop del migdia arrancava l’expedició montblanquina cap a Portugal. Una vintena de components i acompanyants de l’Entitat van desplaçar-se cap a l’aeroport de Barcelona per iniciar el viatge fins a la bonica població de dos mil habitants de Miranda do Douro, estesa entre el Castelho i el riu Douro (que nosaltres coneixem com a Duero).

L’endemà al vespre es donava el tret al “VII Festival Internacional de Folclore - Largo do castelho”, que comptava amb la participació del grup de Paloteiras local, dos grups de dansa de Galícia i la colla del Ball de bastons de Montblanc (val a dir que, segons el programa de la festa, Montblanc pertany a la regió de Barcelona).
El dia 15 d’agost, els montblanquins van poder fer turisme i visitar el Castelho i la riba del Douro, tot contemplant els paisatges de la regió de Bragança. L’endemà arribava l’expedició montblanquina des de Portugal.

El Ball de bastons de Montblanc a la Vila de Gràcia (Barcelonès)
Diada de la Mare de Déu d’agost. Festes de Gràcia i, de nou, els de la Conca no hi van faltar. Per sisena vegada consecutiva, els montblanquins hi van participat i centenars de persones es van aplegar als carrers de Gràcia per veure passar la cercavila.

Durant més d’una hora, van fer sonar els bastons pels carrers de Gràcia, fins arribar a la plaça de la Vila, on van fer l’actuació de lluïment. Una actuació que va arrencar els aplaudiments de les persones que omplien la principal plaça del barri. És, sens dubte, una de les sortides de l’any on més es llueix la colla, per la gran quantitat de persones que hi participen.

Després de la cercavila, el Ball de Bastons i tots els acompanyants van sopar al pati del col·legi La Salle del barri de Gràcia, un sopar gentilesa dels bastoners d’aquest barri, que per sisè any han confiat ens els montblanquins.

Cal agrair la seva tasca i la seva invitació a aquesta festa.

Dues ànimes
Així doncs, el passat cap de setmana va fer-se evident les dues ànimes que té el Ball de bastons de Montblanc, l’ànima de la festa i l’ànima de la cultura. Ja és ben cert aquell refrany que diu “dues ànimes; ball i bastons”.

Cal fer reflexionar que són poques les associacions culturals que avui en dia poden fer dues actuacions simultànies, doncs haver de partir la colla i que l’actuació en sí no se’n ressenti és un fet molt transcendent.

I aquesta setmana...
Aquest cap de setmana, els bastoners reben la visita del grup de Velika Kladusa (Bòsnia i Hercegovina) retornant així la visita que els de la Conca van efectuar l’estiu passat a la regió de l’antiga Iugoslàvia. Serà dissabte a les 19.30h a la Plaça Major.
Trobareu més informació a l'edició en paper de la Nova Conca d'aquest pròxim divendres